Jak sprawdzić copywritera przed zleceniem tekstu?

Osoby, które poszukują copywritera do współpracy w dowolnym zakresie, powinny zawsze prosić o portfolio. Niestety wciąż panuje przekonanie, że to cena powinna być decydującym czynnikiem – jednak jak to z reguły bywa, niska stawka równa się z reguły niskiej jakości, choć oczywiście są wyjątki od reguły.

W dzisiejszym artykule podpowiem Ci, w jaki sposób sprawdzić, czy dany copywriter jest rzeczywiście wykonawcą, którego szukasz. Zapraszam do zapoznania się z całą publikacją!

Na co zwrócić uwagę?

W pierwszej kolejności musisz wziąć oczywiście pod uwagę swój budżet. Oszczędzanie na copywriterze to po prostu oszczędzanie na jakości, chyba że masz naprawdę duże szczęście i trafisz na wyjątkowo uzdolnionego „początkującego”. Z drugiej strony nie musisz oczywiście przepłacać, a co gorsza – godzić się na wysokie stawki bez sprawdzenia umiejętności danego kandydata lub kandydatki.

Z reguły osoby z doświadczeniem w danej branży i udokumentowanym wykonaniem zleceń lub realizacji projektów – sprawdzą się najlepiej. Coraz więcej na rynku wyspecjalizowanych w danej tematyce copywriterów, co przekłada się lepszą jakość tekstów, jednak nie zawsze łatwo trafić na taką osobę.

Z drugiej strony musisz wiedzieć, że jeśli temat nie jest aż tak wymagający, copywriter może wykonać dogłębny research zanim przystąpi do tworzenia treści i świetnie sobie z nim poradzi.

O co zapytać copywritera?

Jeżeli masz już wyselekcjowanego „tekściarza” zapytaj również o formę rozliczenia – czy otrzymasz fakturę VAT. Niektórzy freelancerzy wystawiają ją przez portal useme, co nie powinno raczej stanowić dla Ciebie problemu – miej jednak na uwadze, że jest to osoba bez działalności gospodarczej. Zapytaj również o termin płatności – czy jest odroczony czy też nie. Być może wymagana będzie również zaliczka, szczególnie przy większych i poważniejszych zleceniach.

Czym powinno wyróżniać się portfolio copywritera?

Pamiętaj, że portfolio to prezentacja, która w pewien sposób może Ci mydlić oczy. Z tego powodu pamiętaj, że dla fachowego copywritera, przykładowe teksty powinny być najważniejsze do zaprezentowania. Chce Ci bowiem pokazać swój rzeczywisty warsztat i dorobek, dlatego nie ufaj wyłącznie ciekawie brzmiącym słowom o projekcie.

Jeżeli masz odpowiednie narzędzia np. Ahrefs sprawdź, czy copywriter rzeczywiście osiąga swoimi tekstami widoczność – oczywiście nie wszystko zależy od niego, jednak z pewnością sporo.

Podsumowanie

Współpraca z copywriterem zawsze powinna rozpoczynać się od zapoznania się z portfolio. Unikniesz w ten sposób rozczarowania, gdy jakość tekstu nie spełni Twoich oczekiwań. Dobry copywriter poprosi Cię również o wypełnienie briefa lub zada kilka pytań np. styl pisania, odbiorcę itp. Z reguły najlepiej opłaca się ufać doświadczeniu!

Artykuł przygotowany przez WordMatters.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij