Jak sprawdzić copywritera przed zleceniem tekstu?

Osoby, które poszukują copywritera do współpracy w dowolnym zakresie, powinny zawsze prosić o portfolio. Niestety wciąż panuje przekonanie, że to cena powinna być decydującym czynnikiem – jednak jak to z reguły bywa, niska stawka równa się z reguły niskiej jakości, choć oczywiście są wyjątki od reguły.

W dzisiejszym artykule podpowiem Ci, w jaki sposób sprawdzić, czy dany copywriter jest rzeczywiście wykonawcą, którego szukasz. Zapraszam do zapoznania się z całą publikacją!

Na co zwrócić uwagę?

W pierwszej kolejności musisz wziąć oczywiście pod uwagę swój budżet. Oszczędzanie na copywriterze to po prostu oszczędzanie na jakości, chyba że masz naprawdę duże szczęście i trafisz na wyjątkowo uzdolnionego „początkującego”. Z drugiej strony nie musisz oczywiście przepłacać, a co gorsza – godzić się na wysokie stawki bez sprawdzenia umiejętności danego kandydata lub kandydatki.

Z reguły osoby z doświadczeniem w danej branży i udokumentowanym wykonaniem zleceń lub realizacji projektów – sprawdzą się najlepiej. Coraz więcej na rynku wyspecjalizowanych w danej tematyce copywriterów, co przekłada się lepszą jakość tekstów, jednak nie zawsze łatwo trafić na taką osobę.

Z drugiej strony musisz wiedzieć, że jeśli temat nie jest aż tak wymagający, copywriter może wykonać dogłębny research zanim przystąpi do tworzenia treści i świetnie sobie z nim poradzi.

O co zapytać copywritera?

Jeżeli masz już wyselekcjowanego „tekściarza” zapytaj również o formę rozliczenia – czy otrzymasz fakturę VAT. Niektórzy freelancerzy wystawiają ją przez portal useme, co nie powinno raczej stanowić dla Ciebie problemu – miej jednak na uwadze, że jest to osoba bez działalności gospodarczej. Zapytaj również o termin płatności – czy jest odroczony czy też nie. Być może wymagana będzie również zaliczka, szczególnie przy większych i poważniejszych zleceniach.

SPRAWDŹ:  Content marketing – z czym to się je?

Czym powinno wyróżniać się portfolio copywritera?

Pamiętaj, że portfolio to prezentacja, która w pewien sposób może Ci mydlić oczy. Z tego powodu pamiętaj, że dla fachowego copywritera, przykładowe teksty powinny być najważniejsze do zaprezentowania. Chce Ci bowiem pokazać swój rzeczywisty warsztat i dorobek, dlatego nie ufaj wyłącznie ciekawie brzmiącym słowom o projekcie.

Jeżeli masz odpowiednie narzędzia np. Ahrefs sprawdź, czy copywriter rzeczywiście osiąga swoimi tekstami widoczność – oczywiście nie wszystko zależy od niego, jednak z pewnością sporo.

Podsumowanie

Współpraca z copywriterem zawsze powinna rozpoczynać się od zapoznania się z portfolio. Unikniesz w ten sposób rozczarowania, gdy jakość tekstu nie spełni Twoich oczekiwań. Dobry copywriter poprosi Cię również o wypełnienie briefa lub zada kilka pytań np. styl pisania, odbiorcę itp. Z reguły najlepiej opłaca się ufać doświadczeniu!

Artykuł przygotowany przez WordMatters.

Ewa Sobolewska

Ewa Sobolewska

Copywriterka z kreatywnym podejściem do tworzenia treści reklamowych i informacyjnych. Specjalizuje się w storytellingu i kampaniach e-mail marketingowych. Wolny czas poświęca na gotowanie i odkrywanie nowych smaków.

Artykuły: 148

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *