Aplikacje sportowe – tylko instalujemy, czy faktycznie korzystamy?

Przynajmniej dwa razy w roku podejmujemy decyzję o długofalowej aktywności fizycznej – przed wakacjami i tuż po Nowym Roku. W wytrwaniu w postanowieniach pomóc mają aplikacje monitorujące np. ilość spalanych kalorii, pokonane kilometry czy zrzucone kilogramy. Chętnie je instalujemy, ale czy rzeczywiście z nich korzystamy? Oto wyniki badania Mobience.

Instalowanie vs rzeczywiste korzystanie

Zasięg zainstalowanych aplikacji sportowych, co nie oznacza uruchomionych, w analizowanym okresie tj. luty-październik, wahał się od 32% do 36%. Aplikacje najczęściej pobierane były na urządzenia mobilne w maju, a więc przed wakacjami, a najrzadziej jesienią (wrzesień i październik). Przekłada się to na zasięg korzystania z nich – w maju jest największy, w październiku najniższy, a wynosi odpowiednio 18% i 10%. Co to oznacza w praktyce? Co drugi użytkownik urządzeń mobilnych, który w maju zainstalował aplikację sportową, w ogóle z niej nie skorzystał, a w październiku zrobiła to zaledwie jedna osoba na trzy.

Codzienny trening z aplikacją

Wśród osób, które każdego dnia podejmowały trening z aplikacją, a więc codziennie z niej korzystały, w ciągu roku stopniowo spadało zainteresowanie aktywnością. Pokazują to dane Mobience, gdzie w lutym średni dzienny czas korzystania z aplikacji sportowych wynosił 2 minuty i 18 sekund, w maju niecałe 2 minuty, a w październiku – minutę i 11 sekund. Nieznaczny skok w statystykach widać w przypadku dwóch miesięcy: kwietnia i września. Może to być związane w pierwszym przypadku ze zbliżającym się okresem wakacyjnym i chęcią wypracowania formy lub figury przed wakacjami, a we wrześniu może być łączony z długimi, jesiennymi wieczorami i poszukiwaniem sposobu na spędzenie wolnego czasu. Warto przy tym zaznaczyć, że uruchomienie aplikacji nie zawsze wiąże się z faktycznym korzystaniem z niej. Część użytkowników chce jedynie sprawdzić, co dana aplikacja zawiera. Dodatkowo, jeśli w aplikacji zarejestruje się aktywność wynoszącą ok. 30 minut, a podejmowaną raz w tygodniu, to średni dzienny czas wyniesie nieco ponad 4 minuty. W badaniu Mobience zastosowano więc także pomiar średniego tygodniowego czasu korzystania z aplikacji sportowych.

  • do 5 minut – 58% użytkowników
  • od 5 do 15 minut – 16% użytkowników
  • od 15 do 30 minut – 5% użytkowników
  • od 30 do 45 minut – 5% użytkowników
  • od 45 do 60 minut – 4% użytkowników
  • powyżej 60 minut – 11% użytkowników.

Co ciekawe, częściej trenujemy nie wtedy, kiedy mamy wolne, a więc w weekend, ale w tygodniu. Pokazują to dane zebrane z 9 miesięcy 2015 roku. Najwięcej osób korzystało z aplikacji w weekend w maju – 35% (a w tygodniu 65%) i sierpniu – 34% (w tygodniu 66%), a najmniej w lipcu – 19% (w tygodniu 81%).

Z którą apką trenujemy najchętniej?

Wśród aplikacji cieszących się największą popularnością w miesiącach luty-październik, wymienić należy Endomondo, z zasięgiem minimalnym przekraczającym 40% i maksymalnym powyżej 60%. I na tym właściwie moglibyśmy zakończyć ranking, bowiem inne aplikacje sportowe nie uzyskały maksymalnego zasięgu nawet na poziomie 10%. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę średni miesięczny czas korzystania z aplikacji, to podium wygląda następująco:

  • Endomondo, ponad 2 godziny
  • FatSecret, 44 minuty
  • Moje trasy, prawie 29 minut

średni miesięczny czas korzystania z aplikacji sportowych

Jak pokazuje badanie Mobience, chętnie instalujemy aplikacje służące podjęciu aktywności fizycznej, ale jednocześnie rzadko z nich korzystamy. Robi to zaledwie co druga osoba posiadająca na swoim urządzeniu mobilnym sportową aplikację, a w niektórych miesiącach nawet jedna na trzy. Z czego to wynika? Odpowiedzi być może należy szukać w nas samych i stopniu zmotywowania do ćwiczeń. Jedno jest pewne: przy instalowaniu aplikacji sportowej służącej dotrzymaniu noworocznych postanowień warto zrobić od razu dwa kroki: zainstalować i od razu zacząć ćwiczyć, bez odkładania tego na później.

Źródło: materiały prasowe Spicy Mobile

*Badanie Mobience dostarcza dane o korzystaniu z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron przy pomocy smartfonów i tabletów z systemem Android.
Mobience jest badaniem pasywnym – co oznacza, że pomiar aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych jest dokonywany automatycznie poprzez zainstalowany program monitorujący, bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony użytkownika. Zgodnie z procedurą zebrane dane są przetwarzane w celach statystycznych, a wyniki dostarczane w cyklach tygodniowych i miesięcznych. Dane o populacji użytkowników urządzeń mobilnych z dostępem do internetu (tzw. uniwersy) dostarczane są przez instytut Millward Brown. Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Zasięg – odsetek osób w danej grupie celowej, którzy wykonali analizowaną aktywność (tj. uruchomili daną aplikację, skorzystali z treści na danej witrynie, wysłali wiadomość czy np. wykonali połączenie) w badanym okresie.
Czas korzystania z aplikacji – czas, w którym aplikacja była uruchomiona i widoczna na pierwszym ekranie w telefonie/tablecie użytkownika z danej grupy celowej.
Częstotliwość korzystania – odsetek osób z grupy celowej, który wykonali analizowaną aktywność, jednego dnia, przez dwa dni, itd.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij