Czy warto zlecić pozycjonowanie sklepu internetowego? Jak sprawić, by strona internetowa sklepu była widoczna? Jak dotrzeć do grupy potencjalnych klientów i przedstawić im swoją ofertę? Jak wyróżnić się na tle konkurencji? Odpowiedź na te pytania jest jedna – promocja sklepu w internecie. Marketing internetowy to współcześnie niezwykle popularny i obowiązkowy sposób na zaistnienie w sieci. Wiedzą o tym nie tylko sklepowe giganty, ale i mniejsze firmy. Z roku na rok konkurencja w e-commerce rośnie, czy warto więc inwestować w pozycjonowanie sklepów internetowych i jeśli tak, to dlaczego?
Chcesz być widoczny? Zainwestuj w e-marketing
Cel promocji w internecie niezależnie od branży sklepu internetowego jest zawsze taki sam – zwiększenie konwersji, która przełoży się na zysk. Marketing internetowy w kontekście działań zwiększających widoczność domeny w obrębie wyszukiwarki Google podzielić można na dwa obszary:
- PPC- czyli płatne kampanie reklamowe, dzięki którym serwis widoczny jest w wynikach wyszukiwania Google, na wybranych portalach czy też w mediach społecznościowych;
- pozycjonowanie – długoterminowe działanie, dzięki któremu strona wyświetla się na wyższych pozycjach w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google, a docelowo – na pierwszej stronie Google
W pozycjonowaniu sklepów internetowych, w przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych, efekt nie jest widoczny od razu. Uzależniony jest on od wielu czynników, m.in. branży – na efekt można czekać kilka miesięcy, a nawet kilka lat. Jednak dzięki długoterminowej strategii i skutecznym działaniom, sklep może pozyskiwać coraz więcej odwiedzin w ramach tego samego budżetu. Podczas gdy w Google Ads w ramach tego samego budżetu nie uzyskamy stałego wzrostu. W przypadku sklepów internetowych najlepsze efekty daje synergia Google Ads i pozycjonowania. Warto realizować także inne działania takie jak e-mail marketing, social media marketing czy też budowa wizerunku marki.
Dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych to klucz do sukcesu?
Decydując się na pozycjonowanie sklepu nie można zapominać, że w całym procesie sprzedaży, to klient jest najważniejszy, nie sklep czy usługa. To od jego potrzeb i tego, czy je spełnimy, zależy, czy zdecyduje się na zakup. Aby poznać klienta, warto dokładnie przeanalizować jego zachowania w sklepie internetowym:
- z jakich kanałów przychodzi użytkownik?
- co ogląda, czego szuka na stronie?
- gdzie spędza najwięcej czasu?
- co sprawia, że klient opuszcza sklep?
- które produkty najczęściej kupuje?
- jak dużo jest reklamacji i zwrotów i czym może to być spowodowane?
- w jaki sposób klient kontaktuje się ze sklepem?
- na jakim etapie rezygnuje z dokonania zakupu, porzucając koszyk?
Odpowiedzi na wyżej wymienione pytania pozwolą nie tylko zrozumieć użytkownika, ale również zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania.
Pozycjonowanie zlecać czy zrobić to samemu?
Pozycjonowanie to coraz bardziej złożony proces, wymagający wiedzy, czasu i zaangażowania. Dobrze zaplanowana strategia zaowocować może spektakularnym sukcesem Twojego sklepu i rekordową sprzedażą oferowanych produktów. Jeśli jednak pojęcia takie jak: konwersja, CTR, SERP, ruch organiczny czy link building brzmią dla Ciebie jak magiczne zaklęcia, lepiej daj sobie spokój i zaufaj profesjonalistom. Oczywiście, część działań możesz zrealizować sam – na przykład tworzenie wartościowych treści w celu rozbudowy serwisu. Prowadząc optymalizację na większą skalę korzystniej jest jednak otworzyć dział SEO w firmie lub zlecić pozycjonowanie sklepu profesjonalnej agencji. Dlaczego? Pozycjonowanie sklepów jest coraz trudniejsze ze względu na rosnącą konkurencję, trzeba włożyć dużo pracy, aby przyniosło ono efekty. Działania takie jak:
- przeprowadzenie audytu, a potem analityki,
- wyszukiwanie słów kluczowych i dodanie ich do treści,
- pozyskiwanie linków,
- optymalizacja techniczna strony,
- tworzenie wartościowych i zoptymalizowanych treści,
to procesy czasochłonne. W dobrych agencjach nad pozycjonowaniem jednego sklepu czuwa cały zespół specjalistów, a nie jedna osoba – to powinno obrazować, z jakim nakładem pracy wiąże się pozycjonowanie sklepu.
Content is king!
Treść to niezwykle istotny element w procesie pozycjonowania sklepów internetowych. Robot Google, który ocenia wartość strony, analizuje treść strony – najczęściej w formie tekstów, dlatego tworzenie zoptymalizowanej treści jest tak ważne. Pozycjonowanie sklepów internetowych to jednak nie tylko działania, które mają podobać się Google. Strona powinna być przyjazna dla klienta, tzn. mieć:
- unikalne, wysokiej jakości teksty,
- przejrzystą budowę menu,
- działające linki,
- łatwy dostęp do kontaktu,
- przyjazną ścieżkę zakupową,
- bogate treści dodatkowe i atrakcyjne zdjęcia produktów,
- łatwy dostęp do informacji o dostawie i płatności.
Wymienione powyżej elementy wpływają także na optymalizację konwersji.
Pozycjonowanie sklepów internetowych pozwala dotrzeć do użytkowników na każdym etapie ścieżki klienta – zarówno takiego, który szuka porady i nie wie, co jest rozwiązaniem jego problemu, jak i takiego, który szuka konkretnego produktu. Ogromną rolę w procesie pozycjonowania odgrywają więc teksty. Dzięki nasyceniu frazami kluczowymi typu long tail, jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów, którzy oczekują porady – np. jak parzyć kawę, albo jakie buty do biegania dla początkujących wybrać. Blogowy tekst o charakterze poradnikowym nie tylko odpowie na pytania i zaspokoi ciekawość, ale może zaproponować konkretne produkty i zachęcić klienta do zakupu – ekspresu czy butów.
Profesjonalnie prowadzone działania nad widocznością serwisu, a także dostosowaniem go do potrzeb użytkowników, wpływają na zwiększenie liczby potencjalnych klientów. Jak? To proste, im wyżej strona rankuje na zgodną z Twoim biznesem frazę, tym większe prawdopodobieństwo, że wygenerujesz większy ruch na stronie sklepu, a więc zyskasz więcej potencjalnych klientów.
Pssst… Konkurencja nie śpi!
Zastanawiasz się, czy pozycjonowanie sklepu internetowego ma sens, skoro domen konkurencji są tysiące, a miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google tylko 10? Tak, wystarczy dobra strategia, bazująca na odpowiednich słowach kluczowych. Być może nie wypozycjonujesz się na słowo “sklep odzieżowy”, ale może masz szansę na frazę “sukienki na wesele dla dziewczynek 10 lat”? Wyróżnij się wysoką wartością serwisu dla użytkownika, dobrą komunikacją i zbuduj relację z klientem.
Źródło: https://widoczni.com/pozycjonowanie-sklepu-internetowego/