Zarządzanie finansami i księgowością z wykorzystaniem nowoczesnych systemów ERP
Niezależnie od tego, w jakiej branży działa przedsiębiorstwo, musi zarządzać swoimi finansami i mieć dział księgowy lub podjąć współpracę z biurem rachunkowym, jakie będzie sprawowało pieczę nad dokumentami. Dysponując odpowiednimi narzędziami łatwiej zachować porządek i efektywnie zarządzać wszystkimi procesami. Jednym z narzędzi, jakie znajdą zastosowanie w każdej firmie, jest system ERP.
System ERP to z języka angielskiego Enterprise Resource Planning. To zaawansowane oprogramowania integrujące wszystkie obszary działalności firmy. Może to być sprzedaż, logistyka, produkcja, finanse, księgowość i wiele innych. Ze względu na liczne zalety na rozwiązanie to decydują się zarówno małe, jak i duże firmy. Jakie są największe korzyści płynące ze wdrożenia systemu ERP?
Zarządzanie procesami na najwyższym poziomie
Podstawową cechą systemów ERP jest centralizacja danych. Składa się on z modułów odpowiadających różnych działom firmy. Przykładowo do zarządzania finansami posłuży program do księgowości stanowiący właśnie jeden z modułów. Istotne, że dane gromadzone przez poszczególne komórki firmy są gromadzone i przetwarzane w jednej bazie danych. Mogą więc mieć do nich szybki wgląd także pracownicy innych działów. Są one dostępne w czasie rzeczywistym.
Drugą elementarną cechą, a zarazem zaletą systemu ERP jest automatyzacja procesów. Jest szereg czynności, które są powtarzalne, a wykonywanie ich ręcznie naraża na popełnienie błędów i zajmuje sporo czasu. System ERP zaprojektowano w taki sposób, by je maksymalnie zautomatyzować, a to usprawnia pracę.
Możliwość śledzenia w czasie rzeczywistym finansów pozwala efektywniej planować budżet i tworzyć rzetelne raporty i zestawienia. W ERP znajdują się narzędzia do analizy danych, więc proces ten będzie przebiegać szybciej.
Zalety korzystania z programu księgowego zintegrowanego z systemem ERP
Myśląc o tym, by wdrożyć system ERP pod kątem zarządzania księgowością, należy przyjrzeć się nieco bardziej szczegółowo zaletom, jakie się z tym wiążą. Wspomnieliśmy, że systemy ERP poprzez automatyzację pozwalają zaoszczędzić dużo czasu, ale nie tylko automatyzacja codziennych zadań się do tego przyczynia. Zawsze, kiedy będą zmieniały się przepisy, a przedsiębiorcy będą musieli wypisywać nowe druki do urzędów bądź mają być na innych wzorach, program będzie aktualizowany. Nie trzeba więc śledzić przepisów, a to też wpływa na oszczędność czasu.
Moduł dla księgowości posiada wszystkie funkcje programu księgowego, a więc pozwala na prowadzenie ksiąg, tworzenie rozliczeń, faktur, bilansów rocznych i wielu innych dokumentów, a przy tym wszystko jest uporządkowane. W części programów jest specjalny panel do wymiany dokumentów między działem księgowym i resztą pracowników, a w przypadku biura rachunkowego z klientami. To znacząco ułatwia współpracę i usprawnia wymianę informacji. Więcej na temat oprogramowania zawierającego wszystkie funkcje, o jakich wspomnieliśmy, a które sprawdzi się zarówno w biurze rachunkowym, jak i firmie posiadającej dział księgowy można przeczytać na stronie https://www.enova.pl/branze/biura-rachunkowe/.