Jak robić marketing szeptany?
Marketing szeptany to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów na reklamę w sieci. Jest to skuteczna i przede wszystkim tania forma reklamy, która umożliwia zwiększenie swoich zasięgów w sieci i pozyskanie pozytywnych opinii Google od internautów. Myli się jednak ten, kto twierdzi, że jest to szybki i prosty sposób na zdobycie zaufania internautów. Marketing szeptany tak, jak każdy inny rodzaj reklamy musi być przeprowadzony w sposób profesjonalny i rzetelny. Tylko wtedy pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie się firmowych treści w sieci i zdobycie zaufania internautów. Jak robić marketing szeptany? Podpowiadamy, o czym warto pamiętać!
Co to jest marketing szeptany?
Co to jest marketing szeptany? Zgodnie z definicją są to techniki mające na celu przyciągnięcie uwagi klientów lub kontrahentów i skupienie ich zainteresowanie na ofercie naszej marki. Działania te mają na celu zachęcenie internautów do interakcji oraz wykorzystanie spontanicznych dyskusji w sieci. Często mylnie jest on kojarzony z generowaniem sztucznych opinii. Jeśli zastanawiasz się nad marketingiem szeptanym w swojej strategii marketingowej, weź pod uwagę, że jest to dosyć szerokie pojęcie. W zależności od branży, zasięgów oraz przyjętych celów, może być konieczne skorzystanie z różnych rodzajów marketingu szeptanego. Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Marketing szeptany – przykłady
Z języka angielskiego marketing szeptany to word of mouth marketing. Mówiąc ogólnie, polega on na nienachlanym i naturalnym wywoływaniu dyskusji na temat marki. To, co odróżnia go od innych rodzajów reklamy w sieci, jest właśnie brak nachalności i namawiania klientów do kupna produktu lub skorzystania z oferty. Dzięki temu przekaz płynący z marketingu szeptanego jest naturalny i cieszy się większą wiarygodnością w oczach internautów niż tradycyjne formy reklamy. Jakie formy przybiera najczęściej marketing szeptany w internecie?
Product seeding/Trendsetting
Product seeding i trendsetting to formy marketingu szeptanego, które wykorzystują w swoich działaniach zasięgi influencerów, blogerów czy celebrytów. Osoby te wykorzystują swoje np. profile społecznościowe lub blogi do promocji usług czy produktów danej marki. Na co warto zwrócić uwagę, wykorzystując te formy marketingu szeptanego?
Przede wszystkim osoba, która promuje nasze produkty, powinna na co dzień obracać się w naszej branży. Np. jeśli chcesz promować kosmetyki, powinna to być osoba związana z branżą kosmetyczną lub medycyny estetycznej. Powinna to być osoba znana i lubiana przez internautów. Taka osoba ma bowiem wpływ (nawet nieświadomie) na decyzje zakupowe internautów. W ten sposób można wykreować trendy, modę na daną markę. Z tej formy marketingu korzystały firmy takie jak Mubi, Żywiec Zdrój czy CarVertical.
Marketing wirusowy
W tym przypadku marka sama odpowiada za tworzenie i publikowanie treści (nie wykorzystuje do tego osób trzecich, czyli np. wspomnianych wyżej influencerów). Marketing wirusowy polega na tworzeniu przykuwających i chętnie udostępnianych, komentowanych treści. Treści te mogą przybierać różne formy np. gifów, memów, krótkich wpisów czy infografik. Ważne, aby treść wywoływała pozytywne skojarzenia, i tak jak w przypadku trendsettingu nie powinna nosić znamion bezpośredniego namawiania do kupna. Coca Cola i Pepsi to przykładowe marki, które korzystają na co dzień z tej formy word of mouth marketingu.
Evangelist marketing/Cause marketing
Inną formą marketingu szeptanego, często wykorzystywanego przez znane i cenione marki jest evangelist marketing. Polega on na wykreowaniu grupy konsumentów, którzy utożsamiają się z daną marką i jej działaniami. Takie osoby stają się ambasadorami marki, co przekłada się na generowanie większych zasięgów. W działania evangelist marketingowe warto włączyć również cause marketing. Co to jest cause marketing? To forma reklamy marki oraz jej działań związanych ze wspieraniem ważnych dla danej grupy docelowej kwestii społecznych np. ekologii, tolerancji. Firmą, która decyduje się na takie działania, jest m.in. ING Bank Śląski.
Marketing szeptany – oferta
Tak jak już wspomnieliśmy, marketing szeptany jest jedną z tańszych form reklamy w sieci. Warto się na nią zdecydować, ponieważ niezwykle pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku marki w sieci oraz przyciąga uwagę internautów swoją wiarygodnością. Zastanawiasz się, jak robić marketing szeptany? Możesz skorzystać z pomocy agencji PR, które się tym zajmują na co dzień. Cennik usług agencji zazwyczaj związany jest z ilością zleconych agencji zadań oraz oczekiwanymi rezultatami. Możesz poszukać agencji marketingu szeptanego na rynku lokalnym np. we Wrocławiu lub skorzystać z ofert agencji działających dla klientów w całym kraju. Wśród nich znajdziesz cenioną firmę Warsaw Media House.
Autor: Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k; biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie.