Czy e-commerce to branża XXI wieku?

Sklepy internetowe wyrastają w globalnej sieci jak grzyby po deszczu. Przybywa również osób, które coraz więcej kupują w internecie. Po kilkunastu latach rozwoju e-commerce pora więc odpowiedzieć na pytanie – czy ta branża wciąż jest perspektywiczna i warto właśnie w niej rozpocząć swoją przygodę z biznesem?

  1. E-commerce w Polsce
  2. Dlaczego sklepy internetowe tak dobrze się rozwijają?

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem, a mimo to rośnie grono przedsiębiorców próbujących swoich sił w sprzedaży online. Przez ostatnie lata handel elektroniczny urósł w siłę, co potwierdzają dane statystyczne.

E-commerce w Polsce

Od 9 lat każdego roku Gemius Polska wydaje raport dotyczący E-commerce w Polsce. Z aktualnego zestawienia z 2021 roku wynika, że ponownie wzrosła liczba internautów, którzy robią zakupy w sieci – z 73 na 77%. Wśród nich dominują głównie mieszkańcy dużych miast, respondenci z wykształceniem wyższym, kobiety i osoby powyżej 35 r.ż. Szacuje się, że wzrost zainteresowania sprzedażą i zakupami online wynika poniekąd z pandemii koronawirusa oraz obostrzeń, jakie były wprowadzone w Polsce z uwagi na ilość zachorowań. Wśród innych powodów zwiększenia się ilości kupujących w sieci, wymienia się również:

  • dostępność sklepów online – zakupy w sklepie internetowym można zrobić o każdej porze dnia i nocy, bez ograniczeń czasowych,
  • względy ekonomiczne i czasowe – sklep internetowy oferuje niższe ceny niż placówka stacjonarna, a robienie zakupów jest szybkie i wygodne,
  • bezpieczeństwo – wiele płatności odbywa się za pośrednictwem ogólnopolskich operatorów płatniczych, co znacznie podnosi bezpieczeństwo transakcji,
  • pracę zdalną – praca w domu zachęca do robienia zakupów w internecie.

Handel internetowy to nie tylko ludzie, ale również technologie. Według danych z raportu Gemius Polska za rok 2021, transakcje biznesowe zawierane są najczęściej z wykorzystaniem laptopa. Znacznie częściej niż w latach poprzednich respondenci deklarowali jednak, że do zakupów używają również urządzeń mobilnych, głównie smartfonów (76% w 2021 vs 69% w 2020).

Zbadano również grupę, która nie kupuje online. Ich opory wynikają głównie z chęci obejrzenia na żywo danego produktu, co w przypadku sklepu internetowego nie jest możliwe, oraz obawy dotyczącej bezpieczeństwa realizacji płatności oraz zbyt wysokich kosztów dostawy. W tej grupie dominują respondenci najstarsi oraz mieszkańcy mniejszych miejscowości i ci z niższym wykształceniem.

Dlaczego sklepy internetowe tak dobrze się rozwijają?

Skoro istnieją internetowe zakłady bukmacherskie, przez internet można kupić samochód, wakacje na Malediwach czy bilet lotniczy, to dlaczego nie kupować w sieci chleba, cukru, masła, butów czy nowych spodni? Dla wielu przedsiębiorców, głównie młodych i operatywnych ludzi, łatwiej rozpocząć biznes online i wykorzystać chęć konsumentów do robienia zakupów w sieci, niż inwestować w stacjonarny lokal i doświadczony personel. Właścicielem sklepu internetowego może zostać każdy, kto ma pomysł na ten biznes i determinację do jego rozwijania.

Pole do manewru jest ogromne, a choć nie jest łatwo zarządzać sklepem internetowym, to przy odrobinie chęci i sprytu, wszystkie niezbędne informacje można znaleźć w internetowych poradnikach, takich jak choćby https://ekomersiak.pl. To w nich publikowane są wiadomości, jak ma wyglądać strona internetowa, która sprzedaje, jak wiele zależy od sposobu prezentacji oferty oraz jak śledzić zachowania klientów, aby na tej podstawie wprowadzać nowe, bardziej funkcjonalne rozwiązania.

Jeśli właściciel sklepu wie co robić lub szuka informacji w sprawdzonych źródłach, zrobił już pierwszy krok do sukcesu. Drugim jest wykorzystanie faktu, że ludzie przekonali się do zakupów w sieci. Wiedzą już, że mogą tam znaleźć towary i usługi bardzo wysokiej jakości, a same zakupy są szybkie, wygodne, a co równie ważne – bezpieczne. Oprócz towaru czy usługi, mogą wybrać również czy dostawa zamówionego towaru zostanie zrealizowana na pośrednictwem firmy kurierskiej, czy może wysłana do paczkomatu. Liczy się również czas od momentu złożenia zamówienia do wysyłki towaru – wygrywa ten, kto zamówienia realizuje szybko i dokładnie.

W obliczu tak dużego zainteresowania handlem elektronicznym, każdy, nawet nowo powstały sklep internetowy ma szansę na sukces w handlu elektronicznym. Trzeba jednak umiejętnie wykorzystywać tendencje na rynku, być na bieżąco z nowinkami, życzeniami klientów i stale rozwijać swój biznes, oferując konsumentom coraz nowsze i wygodniejsze dla nich metody zakupów, płatności lub dostaw. Liczy się również pozycjonowanie oraz umiejętny sposób prezentacji towarów na stronie sklepu. To wymaga pracy, ale jednocześnie daje szansę na szybki rozwój, a tym samym, wyższe zarobki.

Zatem, czy e-commerce to branża XXI wieku? Zdecydowanie tak! Łączy w sobie wszystko, co aktualnie można wykorzystać, aby osiągnąć sukces gospodarczy na rynku. Stale się rozwija i rozrasta, ponieważ jest tym co łączy kupujących w sieci konsumentów oraz sprzedawców – obu stronom zapewnia zaspokojenie potrzeb.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij