Czym jest planowanie programów lojalnościowych i jak powinno przebiegać?
Dzisiaj już każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że powinien stworzyć program lojalnościowy. Jednak nie każdy posiada wiedzę, która pozwoliłaby mu stworzyć właściwy program. Rzecz w tym, iż nie zawsze programy tego typu odnoszą sukces. Niezbędne jest właściwe planowanie, stworzenie odpowiedniej strategii i właściwe zarządzanie działaniami.
Na czym polega planowanie programów lojalnościowych
Tworzenei strategii działania w ramach prowadzenia programu lojalnościowego to zadanie trudne, przeznaczone dla specjalistów. Konieczne jest bowiem uwzględnienie bardzo wielu czynników oraz rozumienie wyników przeprowadzonych analiz. Specjaliści muszą znaleźć odpowiedzi na liczne pytania, w tym na to, do kogo kierują program. Ponadto planowanie programów lojalnościowych musi uwzględniać takie kwestie, jak:
- specyfika danej firmy,
- rodzaj produktów,
- jakość produktów,
- ceny produktów
- profil członków grupy odbiorców,
- sytuację rynkową,
- przewidywane zmiany rynkowe,
- i wiele więcej.
Każda firma działa nieco inaczej. Dlatego też aby stworzyć dobry program, najpierw należy wziąć pod uwagę branżę, w której działa przedsiębiorstwo, a później konkretną specyfikę firmy. Później należy przeanalizować rodzaj produktów dostępnych w ofercie. Pozwoli to stworzyć program dopasowany do danego typu produktów. Niezbędne jest też określenie jakości produktów oraz cen. Zupełnie inaczej będzie wyglądał program lojalnościowy w sklepie z tanimi rzeczami, a inaczej w takim, który oferuje produkty premium. Inny jest też profil przeciętnego członka grupy odbiorców takich sklepów. To kluczowy czynnik, który należy wziąć pod uwagę, w końcu program lojalnościowy ma oddziaływać właśnie na klientów.
Nie bez znaczenia jest dana sytuacja rynkowa i obowiązujące trendy. Rzecz w tym, iż niektóre rozwiązania w ramach programów lojalnościowy cieszą się większym, a inne mniejszym uznaniem. Jednak preferencje zmieniają się z czasem, zatem trzeba również przewidywać nadchodzące trendy.
Planowanie programów lojalnościowych na lata
Dobre firmy zajmujące się planowaniem programów lojalnościowych tworzą strategię na wiele lat. W strategii tej należy uwzględnić różne scenariusze, ponieważ rynek jest dynamiczny i nigdy nie można ze stuprocentową pewnością przewidzieć, jakie nadejdą zmiany. Z tego powodu planowanie programów lojalnościowych warto zlecać firmom, które zajmują się również obsługą tych programów. W takiej sytuacji można być spokojnym, że w razie potrzeby specjaliści wprowadzą odpowiednie zmiany w programie, dostosowując go do aktualnej sytuacji w branży.
Obecnie działa wiele firm, które planują i obsługują programy lojalnościowe. Jednak niewiele jest podmiotów zajmujących się tym kompleksowo. Do takich należy bez wątpienia firma Sparta Loyalty. Oferuje ona usługi konsultingowe w zakresie planowania programów lojalnościowych. Następne zajmuje się ich obsługą we wszystkich wymiarach. Fachowcy korzystają przy tym z samodzielnie stworzonej platformy, która umożliwia łatwy wgląd do wszystkich danych. Dzięki temu dokonywanie analiz i wyciąganie z nich wniosków staje się o wiele prostsze.