GreenWeb - Czy warto otworzyć sklep w modelu dropshipping

Czy warto otworzyć sklep w modelu dropshipping

Dropshipping to nawiązujący do systemu pośrednictwa model logistyczny sprzedaży prowadzonej przez internet. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda w nim znajomo. Jest producent czy dystrybutor, odbiorca usługi oraz trzeci uczestnik, nowy twór na rynku usług internetowych, pośrednik łączący interesy obu stron.

W tym szczególnym wypadku to pośrednik stanowi centrum transakcji, na stronie jego sklepu internetowego kupujący nabywa produkt, opłaca go i wprowadza swoje dane do wysyłki. Samą wysyłkę natomiast realizuje już dostawca/producent/dystrybutor. Sprzedawca osiąga z tytułu transakcji zysk wynikający z różnicy pomiędzy ceną hurtową produktu a jego ceną detaliczną, ceną sprzedaży. 

Dla kogo dropshipping? 

Model dropshippingu jak każda forma sprzedaży wymaga działań z obszaru marketingu sprzedażowego. Bez względu jednak na intensywność działań, dropshipping najlepiej sprawdza się jako:

  • pierwszy biznes początkującego przedsiębiorcy, który nie dysponuje jeszcze znaczącymi nakładami na funkcjonowanie firmy 
  • niewielki e-sklep obracający towarami w małych ilościach
  • biznes dla osób handlujących amatorsko w internecie na platformach sprzedażowych i portalach aukcyjnych
  • pomysł na biznes dla osób przekonanych, że chcą zarabiać w ten właśnie sposób, ale nie wiedzą jeszcze jakimi towarami chcą obracać
  • sposób na poszerzanie asortymentu sklepu
  • sprzedaż produktów o wielkich gabarytach, gdzie wysyłka towaru stanowi problem logistyczny, towar bezpośrednio od producenta przechodzi do odbiorcy 

Czy warto otworzyć sklep w modelu dropshipping?

Profesjonalnie prowadzony marketing sprzedażowy, dobrze przygotowana promocja e-sklepu muszą przynieść korzyści. Chociaż profity z tytułu przyjęcia takiego modelu biznesowego tkwią w kilku jego obszarach, nie tylko w bezpośrednim zysku z tytułu udanych transakcji. Dwie podstawowe korzyści dropshippingu stanowiące o tak wysokiej ocenie tego rodzaju przedsiębiorstwa to brak konieczności alokacji środków w towarze oraz systematyczny i pewny przepływ pieniądza.

Ale to nie wszystko, dropshipping nie wymaga tworzenia zaplecza magazynowego, całego systemu wydawania towaru, jego pakowania, dbania o dystrybucję, ochronę, logistykę. Wszystko to jest po stronie dostawcy, a przedsiębiorca może skupić się na zupełnie innych aspektach swojego biznesu. Właściciel e-sklepu, aby handlować towarem, nie musi go kupować. Rachunki u dostawcy reguluje dopiero wtedy, gdy sam otrzyma zapłatę od klienta. 

Kilka wad dropshippingu

Ponieważ nie istnieje model biznesowy bez wad, również ten posiada ich kilka. Pierwszą z nich jest ograniczony wpływ właściciela e-sklepu na terminowość wysyłki towaru. Przedsiębiorca może ją tylko śledzić z daleka i wywierać nacisk w przypadku komplikacji, nie nadzoruje go jednak bezpośrednio i nie ma narzędzi do ulepszenia tej części transakcji. Jeżeli dostawcą towarów jest nie producent, ale dystrybutor, np. hurtownia, może się okazać, że towar zamówiony przez klienta został już wyprzedany i nie ma możliwości zakończenia transakcji. Tu niezwykle istotną rolę odgrywa zatem komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a dostawcami towaru. 

Drugą grupą wad tego modelu biznesu jest ograniczony kształt komunikacji i kontaktu z klientem. E-sklep nie może wykorzystać wszystkich mechanizmów budowania brandingu i dobrych relacji z odbiorcami. Nie ma też wpływu, na choćby, oznakowanie paczek, które w innej sytuacji wykorzystuje się do kształtowani pamięci zakupowej. Właśnie z tego powodu dropshipping wymaga starannej obsługi marketingowej.

Artykuł powstał przy współpracy z GreenWeb – agencją e-commerce.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij