Jeśli zastanawiasz się nad otworzeniem własnego sklepu internetowego bez fizycznego posiadania towaru, to zapewne rozważasz dropshipping. Dla wielu początkujących przedsiębiorców takie rozwiązanie wydaje się bardzo atrakcyjne. Jednak bez rozważnego podejścia do tematu brak ponoszenia większych inwestycji na zatowarowanie sklepu może nie wystarczyć do osiągnięcia sukcesu.

1. Transparentność – podstawa zaufania klientów

Dropshipping nie jest tylko kolejną metodą magazynowania i logistyki. Jest to bardziej zaawansowany model współpracy między dostawcami, a sprzedawcami detalicznymi. Jego celem – dla obu stron – jest przedstawienie konsumentowi jak największej ilości produktów. Firmy odnoszące sukcesy  w modelu dropshippingowym rozumieją zmiany strukturalne, które wiążą się z różnicami w zakresie pełnionych ról, finansów, logistyki, a także rozumieją potrzebę integracji danych pomiędzy dostawcą, a sprzedawcą.

W dzisiejszym świecie, gdzie istnieje wiele firm działających w oparciu o dropshipping, cross docking czy fulfilment, klienci stają się coraz bardziej świadomi. Wielu z nich zdaje sobie sprawę, że firma od której kupują produkt nie jest tą, która go do nich fizycznie wysyła i zarządza logistyką.

Dlatego należy być szczerym z klientem i jasno określać, które produkty sprzedawane są w modelu dropshippingowym. Ukrywanie tej informacji może tylko wpłynąć negatywnie na wiarygodność naszego sklepu internetowego.

2. Skup się na logistyce

Logistyka w e-commerce to unikalny zestaw umiejętności. Wybranie odpowiedniego produktu w magazynie lub centrum fulfilmentu, dostawa go bezpośrednio do klient (który zapewne będzie chciał śledzić swoją paczkę) i obsługa posprzedażowa taka jak obsługa zwrotów czy reklamacji.

W przeszłości wielu dostawców usług magazynowych nie oferowało tak kompleksowych usług. Wiązało się to z większymi kosztami, przy jednocześnie bliżej nie określonym zwrocie z inwestycji. Teraz kompleksowa obsługa magazynowa, często również zautomatyzowana, jest standardem. Dlatego, jako sprzedawca detaliczny, unikaj współpracy z dostawcami dropshippingowymi, których infrastruktura jest przestarzała. Możesz tylko narazić się na niezadowolenie klientów i dodatkowe koszty związane z nie wydajną infrastrukturą.

Dostawcy oraz właściciele sklepów internetowych powinni między sobą ustalić wybór firm kurierskich, opłaty przewozowe, regulamin, opłaty manipulacyjne czy inne metody dostawy. Wspólne ustalenie zasad dotyczących logistyki między detalistami, a dostawcami często jest główną przyczyną efektywności takiej współpracy.

W interesie sklepu internetowego jest takie dobranie firm kurierskich, aby były wspólne dla wszystkich dostawców. Tak, aby każdego produktu można było wybrać tych samych kurierów. Najlepsi dostawy dropshippingowy często prowadzą też własną sprzedaż detaliczną. Dzięki temu są świadomi każdego etapu procesu logistyki i stale je usprawniają.

3. Wyważona polityka towarowa

W przypadku dropshippingowego modelu sprzedaży zarządzanie polityką cenową (eng. curation, kuratela) jest w zasadzie jednym z najważniejszych zadań po stronie sprzedawcy detalicznego, czyli sklepu internetowego. Klienci oczekują od sklepu internetowego selektywności. Dużą wartością dla klienta jest zaoferowanie mu tego co warto kupić, po przez nie włączenie do swojej oferty produktów, które nie uznałeś za wartościowe. To, że dostawca ma w asortymencie jakiś produkt nie oznacza automatycznie, że sensownym jest dodawanie go do swojej oferty.

W dropshippingu bardzo łatwo o tworzenie nieskończonych list produktów. Zwłaszcza gdy posiadamy więcej niż jednego dostawcę. Nieograniczona oferta bardzo podobnych do siebie produktów, może tylko zniechęcić do zakupów. Najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z niszowymi dostawcami czy wręcz producentami, którzy posiadają unikatowe i dopracowane produkty. Dodawania jak największej liczby produktów z dużych magazynów dropshippingowych, a potem dodawanie ich na Allegro czy Amazon to strategia, która nie działa.

Ostrożnie wybieraj swoich dostawców, a jeszcze ostrożniej produkty.

4. Obróbka towarów – podstawa dropshippingu

Odnoszący sukcesy dropshippingowy sprzedawca jest świadom faktu, że lista produktów przesłana przez dystrybutora lub producenta jest tylko punktem wyjścia. Stworzenie kategori, dopracowanie opisu produktów i cały proces obróbki towarów jest kluczowym elementem w stworzeniu swojego unikatowego asortymentu. Nie tylko w sprzedaży dropshippinowego, ale również dla popularnych produktów produkowanych masowych bardzo trudno o unikatowość. Trzeba ją wypracować sobie samemu. Własne niepowtarzalne zdjęcia, ciekawe  opisy produktów, wyczerpująca specyfikacja techniczna, materiały wideo, recenzje. Możliwości jest wiele, to właśnie na tym poziomie sprzedaży dropshippingowej sklep internetowy zyskuje swoją własną jakość.

Dobrym przykładem może być marka “The North Face”. Firma ta rzadko aktualizuje swój asortyment. Może dwa razy do roku, a mimo to na świecie istnieje wiele sklepów internetowych, gdzie na swój sposób przedstawiają produkty tej marki.

5. Dropshipping a widoczność produktów

Najłatwiejszą drogą do fiaska sprzedaży w modelu dropshippingu jest udostępnienie produktów, które już nie istnieją u dostawcy. Stałe aktualizowanie i procesowanie dostępności jest zadaniem szczególnie trudnym i zarazem ważnym podczas dropshippingu. Zasadniczym pytaniem, jakie należy sobie zadać jest “Jak dokładnie muszę analizować dane dotyczące produktów i dostaw swojego dostawcy?”. Łatwo jest odpowiedzieć, że jak najdokładniej się da, ale należy też zwrócić uwagę, że to wymaga czasu i skierowania na to odpowiednik środków. Aby sprawę ułatwić, warto odpowiedzieć sobie na te dodatkowe pytania:

  • czy dostawca jest producentem? Jeśli tak, to ma praktycznie nieograniczony dostęp do asortymentu;

  • czy termin oczekiwania na dany produkt jest długi? Jeśli tak, to należy zwrócić uwagę czy na kolejną dostawę na dany produkt będziemy musieli czekać miesiącami;

  • na ile zautomatyzowany i dokładny jest system zarządzający produktami po stronie dostawcy;

  • czy dostawca prowadzi również sprzedaż hurtową? Jeśli tak, to produkt, który był dostępny w dużej ilości o 10 o 12 może być już niedostępny;

  • z iloma jeszcze sklepami internetowymi współpracuje dostawca i czy sam sprzedaje detalicznie? Należy sprawdzić z jaką konkurencją będziemy mieli do czynienia.

Wielu młodym przedsiębiorcą model sprzedaży oparty o dropshipping wydaje się bardzo łatwym narzędziem do bez kosztowego zarabiania. Dropshipping faktycznie daje możliwości jakie są niedostępne dla sprzedaży klasycznej. Niemniej efektywne zarabianie i budowanie biznesu na dropshippingu może w niektórych aspektach, może wymagać nawet więcej zaangażowania i pracy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy backup w chmurze daje 100% bezpieczeństwa?
Następny artykułWizytówki idealne w 5 krokach
MarketingPortal.pl to portal skierowany do wszystkich internautów interesujących się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. W serwisie znajdziemy specjalistyczne artykuły pisane przez ekspertów z różnych dziedzin reklamy internetowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ