Dropshipping – model logistyczny dla sklepu internetowego
Właściciele e-sklepów i osoby, które dopiero planują rozpoczęcie przygody z e-commerce, coraz częściej wybierają dropshipping, jako model sprzedaży online w swoim sklepie. Na czym polega dropshipping? Jakie są jego mocne i słabe strony oraz z czym muszą liczyć się wszystkie start-upy wkraczające na rynek ze swoim pomysłem na e-sklep w modelu dropshipping?
Czym jest dropshipping?
Dropshipping jest formą sprzedaży produktów online, która opiera się na współpracy sklepu z hurtownią. Duża część obowiązków spoczywa na hurtowni – to ona zajmuje się wysyłką towarów do klienta i zajmuje się magazynowaniem towarów. Właściciel sklepu nie musi nawet widzieć produktów, które oferuje i sprzedaje w swoim sklepie. Nie zajmuje się również realizacją zamówień. Taki sposób funkcjonowania sklepów online jest bardzo popularny i wygodny, jednak nie pozbawiony wad.
Zalety dropshiping
Zacznijmy jednak od zalet. W takim modelu sprzedaży właściciel sklepu może skupić się na promowaniu produktów i sklepu, ponieważ jego czasu nie zajmują sprawy związane z zatowarowaniem magazynu czy wysyłką produktów.Sklep internetowy nie musi posiadać magazynu – fizyczną lokalizacją e-sklepu może być nawet mała kawalerka w bloku! A to oznacza duże oszczędności, nie tylko na wynajmowanej powierzchni, ale również na magazynowaniu produktów. Nie ma mowy o zamrażaniu kapitału w towarze. Co ważne, e-sklep płaci hurtowniom tylko za sprzedany towar, a to oznacza czysty zysk. Zadaniem sprzedawcy jest pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce Google i określenie oraz realizacja celów i zadań marketingowych.
W modelu dropshipping hurtownia dostarcza sklepom zdjęcia produktów. Należy zwrócić uwagę, by były one dobrej jakości i atrakcyjne dla klienta. Zdjęcia powinny spełniać również wymogi Merchant Center, jeżeli e-sklep planuje promować swoje towary w Zakupach Google.
Zagrożenia, czyli na co zwrócić uwagę?
Sprawna integracja e-sklepu z hurtownią sprawia, że stan magazynowy aktualizowany jest na bieżąco i nie powinny mieć miejsca sytuacje, w których klient zamawia towar, którego nie ma w magazynie. Niestety, na linii e-sklep – hurtownia czasami zdarzają się nieporozumienia, a na właściwy proces integracji wpływ ma również oprogramowanie, na którym postawiony jest e-sklep. Kolejnym zagrożeniem, na które warto zwrócić uwagę, jest automatyczne pobieranie opisów produktów ze strony producenta i brak możliwości edycji po stronie sklepu. Jedna hurtownia współpracuje zazwyczaj z kilkoma lub nawet kilkunastoma sklepami i wszystkim przesyła te same opisy produktów. Powoduje to duplicate content, który bardzo utrudnia pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce Google. Właściciel sklepu powinien przeznaczyć odpowiednie środki na prace copywritera, który stworzy unikalne treści, albo samodzielnie zmieniać opisy na nowe, atrakcyjne i napisane językiem korzyści. Dobrym pomysłem jest również możliwość dodawania recenzji przez klientów sklepu. Warto sprawdzić techniczne możliwości integracji – wydajność systemu i częstotliwość aktualizacji bazy danych i stanu magazynowego.
Istotną rzeczą, o której często zapomina się nawiązując współpracę z hurtownią, jest identyfikacja wizualna sklepu. Warto, by przesyłki do klientów były oznaczone logo sklepu oraz by istniała możliwość dołączenia do paczek materiałów reklamowych od sklepu dla klienta.
Dla kogo dropshipping?
Dropshipping sprawdza się w przypadku sklepów mniejszych, które nie chcą zamrażać środków na masowe zamówienia zapasów od dostawców. Jest najlepszym rozwiązaniem dla sklepów oferujących towar w bardzo dużych rozmiarach, dla których znalezienie powierzchni magazynowych byłoby trudne lub niemożliwe.
Model sprzedaży oparty na dropshipping jest stworzony dla osób, które mają pomysł na biznes w sieci, a nie mają dużego kapitału na start. Decydując się na taki sklep trzeba jedynie zapłacić za serwer i oprogramowanie sklepu, integrację z hurtownią oraz oczywiście uiścić opłaty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Bez autorskich grafik i dedykowanego szablonu, można wystartować z nowym biznesem z naprawdę ograniczonym wkładem własnym. Wystarczy tylko znaleźć niszę – najlepiej taką, na której dobrze się znamy – i rozpocząć podbój rynku online.
Jak szybko zarobię pierwszy milion?
Sklep online zarabia oczywiście na różnicy między ceną hurtową, a ustaloną ceną detaliczną. Warto pamiętać o podstawowej różnicy między sklepem stacjonarnym, a online. W przypadku tradycyjnych zakupów klient wchodzi do jednego sklepu i w nim zapoznaje się z cenami. Nie ma możliwości szybkiego porównania cen w wielu sklepach, chyba, że zdecydowałby się na kursowanie między jednym a drugim sklepem, co jest czasochłonne i kosztowne. W Internecie ceny można porównać za pomocą kilku kliknięć myszką, a na ostateczną decyzję wpływa zazwyczaj właśnie najniższa oferowana cena. Taką cenę oferują zwykle duże i długo istniejące sklepy, które zarabiają na setkach transakcji. Warto na początek zaproponować bardzo niskie ceny i przyciągnąć nimi klientów do nowego sklepu. Później, za pomocą zintegrowanego marketingu, zawalczyć o ich lojalność.