Jak wybrać firmę spedycyjną dla sklepu internetowego?
Handel internetowy jest dziś równie popularny jak tradycyjny. Choć sklep internetowy wydaje się opcją łatwiejszą w wykonaniu niż tradycyjny sklep z towarami i szybszą w realizacji, nastręcza co prawda nieco innego rodzaju trudności, lecz jednak pojawiają się one.
Poważna firma spedycyjna dla sklepu – dlaczego tak istotna?
Pierwszy problem, przed którym stają osoby chcące założyć sklep internetowy to wybór firmy spedycyjnej dla siebie. Jest to o tyle trudne, że należy to zrobić zanim założy się sklep. Samo założenie sklepu jest proste. Istnieją nawet specjalne szablony, które pozwalają na błyskawiczne otworzenie sklepu zaledwie w ciągu kilku godzin. Co więcej niektóre z nich są darmowe. Lecz gdy brak chociażby podstawowego przygotowania i zorientowania w temacie skutkuje zwykle niepowiedzeniem. W tym wypadku faza planowania może okazać się najistotniejsza. Przecież spedycja to kluczowy element każdego handlu. Co z tego jeśli wszystko będzie dopięte na ostatni guzik, proces kupna będzie niezwykle łatwy i klarownie przedstawiony na stronie, lecz klienci będą otrzymywać towary z opóźnieniem, lub, co gorsze, w ogóle ich nie otrzymają? Jest to zły sen każdego sprzedawcy. To przecież szybkość otrzymania przesyłki, to w jakim stanie dotarła sprawia, że klienci wyrabiają sobie opinię o całym sklepie. Nie ma dla nich znaczenia, że właściciele nie mieli wpływu na poczynania firmy spedycyjnej. Dlatego właśnie tak bardzo istotne jest by zawiązać współpracę z prawdziwym profesjonalistą.
Opcje i możliwości
Na terenie naszego kraju istnieje kilka możliwości przesyłek. Oto one:
- Poczta Polska,
- kurierzy różnych firm,
- InPost,
- pośrednictwo – brokerzy.
Każda z opcji ma swoje plusy i minusy, jakie warto rozważyć przez ostatecznym wyborem.
Poczta polska – ma tą zaletę, że jest łatwo dostępna i ma najbardziej rozwiniętą sieć. Placówka poczty znajduje się w każdym nawet niewielkim mieście przez co osoby ze wsi i mniejszych miasteczek mają dostarczoną przesyłkę. Ponadto jeśli zdarzy się, że kogoś nie ma akurat w domu, może odebrać paczkę na poczcie pokazując awizo. Nie musi daleko jeździć ani czekać na ponowną próbę doręczenia paczki. Wadą PP jest to, że nie tak rzadko zdarza się, iż paczki giną. Ponadto najczęściej są dostarczane przez listonosza, który na terenach wiejskich porusza się rowerem niezależnie od pogody. To sprawia, że ostatecznie paczki trafiają do klientów mokre, naruszone lub mogą zostać skradzione. Ponadto same usługi w Poczcie Polskiej nie należą do najtańszych.
Kurierzy – na rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w doręczaniu paczek. Niestety w przypadku kurierów ważne jest by odbiorca był obecny w domu podczas gdy kurier jedzie do niego z paczką. W przeciwnym razie doręczenie może opóźnić się o wiele dni lub klient będzie musiał sam jechać po paczkę.
InPost – zaletą InPostu jest to, że jest najtańszą opcją na rynku. Mamy również paczkomaty, skąd klient w wolnej chwili sam może odebrać swoją przesyłkę. Wówczas wychodzi jeszcze taniej. Jednak InPost nie cieszy się zbyt dobrą opinią klientów. Kurierzy często zostawiają paczki w progu domu lub pod chmurką, ponieważ nie trzeba niczego podpisywać przy odbiorze. Jeśli klienta akurat nie ma w domu, może spotkać go przykra niespodzianka. Ponadto w mniejszych miejscowościach nie ma paczkomatów, znajdują się najczęściej w dużych miastach.
Pośrednictwo – pozwala na przesyłanie paczek konsolidacyjnych. Na stronie internetowej wybieramy obszar, z którego chcemy wysłać paczkę oraz ilość towaru. Gdy zostanie z danego obszaru uzbierana większa ilość paczek, zostają one wysłane w jednym transporcie. To opcja dla tych osób, które wysyłają miesięcznie dużą ilość towaru i mają dość tego iż kosztuje ich to słone pieniądze. Możliwie jest wówczas negocjowanie znacznie tańszych cen przewozu i dostarczenia. Po prostu dostawa tego towaru w kilku różnych pojazdach, z których niektóre musiałby jechać „na pusto” zastąpiono jednym pojazdem, za to pełnym. Jednak warto pamiętać, że i tak, korzystając z brokerów, jednocześnie korzystamy również ze znanych opcji dostaw, czyli najczęściej z usług firm kurierskich.
Co wybrać?
Zanim wybierzemy firmę dobrze jest zastanowić się nad tym gdzie mieszkają klienci. Czy najczęściej w miastach, małych miasteczkach, czy na wsiach? W zależności od opcji warto jest korzystać zamiennie z różnych dostępnych usług. Warto pamiętać, iż w logistyce oraz w handlu często dochodzi do pomyłek, których nie da się ominąć. To tak zwany czynnik ludzki i trzeba wiedzieć, że żadna firma nie jest idealna. Z punktu widzenia osób, którym zależy na tanich usługach najlepszymi opcjami są pośrednictwo oraz InPost, jak również tani kurierzy. Wielu, szczególnie początkujących klientów stawia na oszczędność. Nieco bardziej doświadczeni wiedzą, że na tym nie należy tylko oszczędzać, ale i zadbać o odpowiednią dostawę. Dlatego warto zasięgnąć języka i poznać opinię o danej firmie, najlepiej od innych sprzedawców. Aby klienci nie mieli złego zdania o sklepie, gdy spedycja zawiedzie dobrze jest zaplanować system rekompensat dla poszkodowanych w wyniku jej niekompetencji, jak również rozważyć opcję ubezpieczenia paczek.