Dzień Matki w e-mail marketingu
Według najnowszych badań YesLifecycle Marketing, mailingi wysyłane z okazji Dnia Matki zawierające wyrazy nacechowane emocjonalnie mają większy współczynnik otwieralności. Jak zatem ten szczególny dzień jest wykorzystywany w polskim e-mail marketingu?
Emocje na pierwszym miejscu
YesLifecycle Marketing i Persado przeanalizowali ponad 118.000 e-maili wysyłanych w ciągu dwóch tygodni poprzedzających Dzień Matki w 2014 i 2015 roku. Zebrane dane uwzględniały ponad 12.000 tematów wiadomości z 12 branż. Badanie wykazało, że prawie dwie trzecie maili miało w temacie wiadomości co najmniej jeden wyraz, który odnosił się do emocji. Średni współczynnik otwieralności dla tych maili był o 21,5% wyższy niż w przypadku kampanii obojętnych na emocje (10,33 % i 8,50%, odpowiednio dla 2014 i 2015).
W Polsce, w 2015 roku kampanie e-mail marketingowe związane z Dniem Matki rozpoczęły się relatywnie późnobo 10 maja. Święto mam w Polsce kojarzone jest ze złotym czasem dla kwiaciarni a nie sklepów internetowych. Dodatkowo maj jest dość specyficznym miesiącem, ponieważ marketerzy koncentrują się na świętach, które są bardziej lukratywne niż Dzień Matki. Mowa oczywiście o komuniach oraz Dniu Dziecka.
Kampanie nawiązujące do święta mam są najczęściej budowane na emocjach. Mają charakter uświęcający oraz przypominający, że mamy robią wszystko z sercem i są oddane. Wspierają w każdym momencie. Są przedstawiane jako wzorce, bo dzięki ich wytrwałości i poświęceniu budowaliśmy własne życie. Doświadczenie bezinteresownej miłości i beztroskich chwil budują obraz osoby, dla której chcemy najlepiej. Takimi właśnie sloganami bądź obrazami marketerzy chcą dotrzeć do konsumentów.
Dzień Matki – ciekawe przykłady
Nivea na Dzień Matki zdecydowała się na kontrast pomiędzy przeszłością a rzeczywistością. W kampanii zatytułowanej „Nivea- dla mamy zawsze pozostaniesz dzieckiem” odbiorcy odnaleźć mogli rekonstrukcje fotografii z dzieciństwa.
Bardzo ciekawy pomysł na promocję miała strona ebilet.pl i teatr Capitol. W mailingu „Dzień Matki – nasze propozycje na kulturalny prezent!” znajdowała się informacja, że przy zakupie biletu na spektakl 26 maja, bilet dla mamy jest gratis.
Popularnymi i przyciągającymi uwagę promocjami są darmowe dostawy lub dołączanie gratisów do zamówienia. Ziaja zdecydowała się na połączenie dwóch. W mailingu „Z okazji Dnia Matki darmowa dostawa i gratisy w Superkoszyk.pl!” sklep oferuje maseczkę, świeczkę oraz darmową dostawę do zamówienia powyżej 50zł.
Kampanie z okazji Dnia Matki to także okres wielkich przecen. Sprzedawcy prześcigają się w coraz lepszych promocjach na produkty, które będą pasowały do wiosennej szafy. Tytuły mailingów informują nas o rabatach bądź zniżkach, np. Wittchen „Torebki już od 99zł! Sprawdź okazje na Dzień Matki” lub Gomez „-20% LiuJo, LiuJo Jeans, LiuJo Sport, kolekcje Wiosna/Lato 2015 tylko na Dzień Matki w Gomez”.
Dzień Marketerów?
W polskich kreacjach mailingowych na Dzień Matki dominują krzykliwe slogany o zniżkach i promocjach. Czy ten trend ulegnie zmianie? Czy znajdą się firmy, które skutecznie „wyłamią” się z nurtu emocjonalnych przekazów? Przekonamy się już za chwilę przy okazji tegorocznego święta.
Autorem tekstu jest Tomasz Rowiński, Project Manager w Beemail, www.beemail.pl