Crowdfunding na Facebooku – jak efektywnie pozyskiwać finansowanie?

Crowdfunding, czyli tzw. finansowanie społecznościowe, polega na gromadzeniu środków finansowych na prowadzenie biznesu, czy też realizację określonego przedsięwzięcia. Umożliwia on twórcom projektów biznesowych, społecznych czy też kulturalnych, zdobywanie funduszy na ich realizację wśród społeczności wirtualnej. Doskonałą platformą do crowdfundingu jest Facebook. Oto kilka porad, jak zabiegać o finansowanie w największym serwisie społecznościowym.

Crowdfunding już na 600 portalach. Popularność finansowania pomysłów na biznes z zaangażowaniem społeczności internetowej wzrasta. Potwierdza to choćby dynamiczny rozwój portali, takich jak Kickstarter czy Indie GoGo raz ich polskich odpowiedników – polakpotrafi.pl, beesfund.com. Na całym świecie funkcjonuje już ponad 600 portali crowdfundingowych. Oprócz pomysłu na przedsięwzięcie i ciekawy sposób opisania go, niezbędna jest również skuteczna promocja. Najlepszym miejscem do znalezienia ludzi zainteresowanych wsparciem naszego biznesu, jest największy na świecie portal społecznościowy.

Od czego zacząć?

Nasze działania powinniśmy rozpocząć od utworzenia strony na Facebooku, która będzie naszym centrum dowodzenia. To na niej będziemy dzielić się informacjami na temat naszego pomysłu na akcję społeczną, kulturalną, czy też na prowadzenie biznesu. Utworzony fanpage pozwoli nam również konsultować z użytkownikami nasze koncepcje. Dzięki temu już na etapie pomysłu czy na wstępnym etapie rozwoju, będziemy mogli dzielić się informacjami dotyczącymi wprowadzenia nowych funkcji i otrzymać natychmiastowy feedback. Szczególną aktywność na stronie powinniśmy prowadzić w czasie zbierania funduszy.

Sposoby na pozyskanie zainteresowanych na Facebooku

1. Dedykowane wydarzenie

Wydarzenie zwiększa poziom zaangażowania, ponieważ jego uczestnicy otrzymują powiadomienia o postach publikowanych przez organizatora i zbliżającym się końcu kampanii.

2. Reklama

Aby uzyskać w kulminacyjnym momencie odpowiednią rozpoznawalność produktu powinniśmy rozłożyć naszą strategię promocji w czasie:

  • Zebranie kontaktów do remarketingu

W tym celu możemy stworzyć prosty landingpage, na którym krótko opiszemy idee przedsięwzięcia i najważniejsze korzyści oraz umożliwimy pozostawienie adresu mailowego. Taka kampania powinna zostać uruchomiona na kilka miesięcy przed rozpoczęciem zbierania funduszy, aby zgromadzona grupa remarketingowa była jak najliczniejsza.

  • Promocja postów, strony i wydarzenia

Zarówno promocja postów i wydarzenia, jak również kampania na pozyskanie fanów pomogą wesprzeć organiczne działania i ułatwią dotarcie do grupy docelowej.

  • Zbieranie funduszy

Wszystkie opisane do tej pory działania mają jeden cel – zebranie kwoty niezbędnej do wcielenia naszego pomysłu w życie. Tutaj kluczowa jest skuteczność. W dniu startu wydarzenia uruchamiamy kampanię na witrynę zewnętrzną kierującą do strony docelowej na portalu (np. na stronę z opisem naszego przedsięwzięcia na Kickstarterze). Dzięki przeprowadzonym wcześniej działaniom możemy stworzyć trzy grupy, do których będziemy kierowali nasze reklamy:
– osoby, których dane pozyskaliśmy w trakcie prowadzenia kampanii pozyskującej leady,
– osoby dopasowane przez Facebooka na zasadzie podobieństwa do fanów naszej strony (tzw. Lookalike),
– użytkownicy dopasowani na podstawie zainteresowań powiązanych z naszym produktem/usługą.

To nie jest moment na prezentację produktu. Stworzone przez nas kreacje powinny przede wszystkim informować o czasie, jaki pozostał do końca kampanii. Możemy również skorzystać z renomy, jaką daje nam wykorzystywana platforma i np. dodać logo Kickstartera w kreacji, co z pewnością przyciągnie dodatkowych użytkowników.

Analiza i optymalizacja działań

Monitoring wyników to niezbędny element kampanii, na każdym etapie jej rozwoju. Facebook umożliwia dodanie kodów UTM do stworzonych przez nas linków, dzięki temu już w momencie zbierania danych użytkowników możemy otrzymać precyzyjne informacje o ruchu generowanym z Facebooka. Podobne dane uzyskamy w momencie synchronizacji naszej strony w Kickstarterze z Google Analytics. Warto również po zakończeniu kampanii zbadać, skąd pochodziło najwięcej wpłat i która kampania okazała się najbardziej opłacalna, aby w przyszłości uniknąć błędów. Korzystając z Catvertisera możemy w prosty sposób zwiększyć skuteczność swoich działań, poprzez reguły autooptymalizacji, które wyłączą nieskuteczne reklamy bądź zwiększą stawki podczas nieobecności. Ta opcja, będzie szczególnie przydatna, gdy nasza kampania obejmuje kraje z różnych rejonów świata i różnica stref czasowych nie pozwala nam na stały monitoring wyników. Catvertiser również automatycznie generuje kody UTM i skraca proces tworzenia kreacji reklamowych, co pozwala oszczędzić cenny czas w trakcie kampanii.

Dobra inwestycja na start

Zdobywanie finansowania na start biznesu to zadanie wymagające czasu i cierpliwości. Warto jednak do tego procesu zaangażować wszystkie narzędzia, którymi dysponujemy. Facebook jest jednym z nich, szczególnie jeśli o zdobycie kapitału na uruchomienie biznesu zwracamy się do społeczności wirtualnych. Promocja na największym serwisie społecznościowym do inwestycja, która zdecydowanie jest warta swojej ceny.

Autor artykułu: Robert Borowski, Catvertiser

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij