W ramach ogólnej strategii marketingowej wiele przedsiębiorstw zwraca się o pomoc do agencji czy domów mediowych. Celem tej współpracy ma być opracowanie kampanii reklamowej, która będzie w stanie skutecznie dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Na czym polegają działania specjalistów od reklamy i czy faktycznie mogą one być wsparciem dla firmy?

Agencje mediowe w Polsce

Początkowo agencje mediowe funkcjonowały jako działy dużych korporacji reklamowych o międzynarodowym zasięgu. Bywały również brokerami powierzchni reklamowych w gazetach i czasopismach. Z biegiem czasu ich działalność znacznie ewoluowała, a oferta poszerzyła się o całkiem nowe usługi. Za potrzebą rozszerzenia spektrum oferowanych działań marketingowych stał przede wszystkim intensywny rozwój mediów. Nie bez znaczenia było także coraz większe nasycenie rynku reklamą, które zmusiło zajmujące się nią podmioty do poszukiwania nowych rozwiązań i sposobów docierania do potencjalnych odbiorców. W ten właśnie sposób znaczenie działów mediowych zaczęło wzrastać, aż stały się one samodzielnymi, świadczącymi kompleksowe usługi, jednostkami.

Na polskim gruncie rozwinęły działalność dwa rodzaje domów mediowych. Pierwsze z nich to tzw. „sieciówki”, a więc firmy będące częścią dużych, światowych agencji. Drugie to odrębne podmioty gospodarcze, niezależne od międzynarodowych korporacji medialnych. Udział tych ostatnich w polskim rynku jest jednak stosunkowo niewielki.

Rola agencji mediowych

Głównym zadaniem agencji mediowych jest współpraca z klientem w celu opracowania dla niego kompletnej kampanii reklamowej. W domach mediowych zatrudnieni są copywriterzy, dyrektorzy artystyczni, planiści medialni i wielu innych specjalistów, odpowiadających za tworzenie treści marketingowych i umieszczanie ich w odpowiednich mediach. Jeśli działania wszystkich tych osób zmierzają w dobrym kierunku, dotarcie z produktem do wybranej grupy konsumentów przebiega bez zakłóceń, a jego efektywna sprzedaż staje się właściwie tylko formalnością.

Tworzenie i zarządzanie kampaniami reklamowymi nie jest jednak jedynym zadaniem agencji mediowych. Zajmują się one także planowaniem i zakupem mediów oraz negocjacjami stawek za czas reklamowy i przestrzeń, w której mają ukazać się dane reklamy. W ich gestii spoczywa również zakup powierzchni reklamowej oraz dostarczanie klientom niezbędnej wiedzy o rynku i konkurencji. Świadczą one też usługi doradztwa i pomagają – po uprzedniej analizie rynku – zidentyfikować najlepsze sposoby i miejsca na promocję produktu. Wszystkie te zabiegi pozwalają zarówno na zwiększenie przychodów, jak i zbudowanie silnej pozycji marki.

Kampania reklamowa to złożony proces, który wymaga połączenia sił wielu specjalistów. Dlatego właśnie warto udać się do agencji mediowej, która w kompleksowy sposób zajmie się stroną marketingową naszego przedsiębiorstwa. Jedną z nich jest MEC – firma zajmująca się szeroko pojętym planowaniem komunikacji, którego celem jest zbudowanie rynkowego wizerunku marki. Ze szczegółami oferty MEC można zapoznać się na stronie www.mecglobal.pl. Pod tym adresem znajdują się również przykłady zakończonych kampanii oraz szereg interesujących analiz poświęconych polskiemu rynkowi mediowemu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ