Co powinien zawierać brief marketingowy?

Chcesz zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub wzmocnić świadomość istnienia swojej marki wśród klientów? W tym celu możesz wykorzystać różne narzędzia komunikowania się z rynkiem. Ale uwaga! Aby podjęte działania były skuteczne, potrzebujesz dobrego planu. Koncepcję pomoże Ci uporządkować brief marketingowy. Zobacz, co to jest, i jak go przygotować.

Brief marketingowy: co to jest?

Zacznijmy od najważniejszego, czyli od wyjaśnienia, co to jest brief marketingowy. W uproszczeniu można powiedzieć, że to założenia kampanii promocyjnej i sprzedażowej „w pigułce”. W takim dokumencie uwzględnia się m.in.:

  • podstawowe dane o firmie i jej flagowych produktach/usługach;
  • definicję idealnego klienta docelowego;
  • cele marketingowe i sprzedażowe, które chce się zrealizować – wraz z KPI, czyli „miernikami” skuteczności podjętych działań;
  • opis narzędzi wybranych do realizacji strategii;
  • kosztorys całego przedsięwzięcia.

Jest to więc skonkretyzowane nakreślenie koncepcji całego przedsięwzięcia i oczekiwanych rezultatów jej wdrożenia.

Dla kogo przygotowuje się brief marketingowy?

O przygotowanie briefu marketingowego niemal zawsze proszą zewnętrzne agencje reklamowe czy SEM – to dla nich punkt wyjścia do rozpoczęcia współpracy. Pamiętaj jednak, że taki dokument warto też przygotować dla siebie. Choćby po to, aby „uporządkować myśli” i podjąć działania, które będą zmierzać do jednego, jasno określonego celu. Kiedy przelejesz ogólną koncepcję „na papier” i uszczegółowisz ją, będzie Ci łatwiej zrealizować plan promocji i kontrolować jego przebieg.

Brief marketingowy krok po kroku, czyli jak stworzyć taki dokument?

To, jak konkretnie będzie wyglądać brief marketingowy, zależy choćby od branży Twojej działalności czy od celu, w którym go przygotowujesz. Mimo to, podstawowe założenia tego opracowania są podobne i w każdym dokumencie tego typu musisz zawrzeć ten sam zestaw wstępnych informacji. Jakich?

SPRAWDŹ:  Jak wybrać agencję do integracji Magento 2 z ERP i CRM

Opisz podstawowe założenia swojej działalności

Brief marketingowy rozpocznij od zaprezentowania swojej firmy. To ważne, nawet jeśli piszesz ten dokument na własne cele! Warto na tym etapie określić:

  • profil biznesowy przedsiębiorstwa – a zatem dziedzinę działalności i główne oferowane produkty czy usługi;
  • USP firmy, a zatem unikalną propozycję sprzedażową, która wyróżnia Twój biznes na tle konkurencji (to podstawa, ponieważ ten przekaz powinien stanowić „rdzeń” całej komunikacji marketingowej);
  • najważniejsze atuty firmy i jej przewagi konkurencyjne, ale także zagrożenia i słabości, które trzeba wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii.

Określ grupę docelową klientów

Komunikacja Twojej firmy musi być skierowana do konkretnej grupy odbiorców – tych, którzy mogą być zainteresowani jej produktami/usługami. Inaczej będziesz przepalać budżet! Co jest ważne? Nie tylko cechy demograficzne, takie jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania potencjalnych klientów. Dobrze też określić potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, na które mogą odpowiadać Twoje rozwiązania.

Najlepiej, jeśli stworzysz persony klientów – tak, aby jak najlepiej zrozumieć mechanizmy, które mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Do nich też trzeba dopasować działania marketingowe!

Wskaż cele marketingowe i sprzedażowe

Określ, co chcesz osiągnąć dzięki przeprowadzonej kampanii. Jak to zrobić, tworząc brief marketingowy? Przykład może stanowić dokument tworzony z myślą o promocji e-sklepu. Celami, które sobie wytyczysz, mogą być np.:

  • zwiększenie sprzedaży określonego produktu o 15% w ciągu kolejnych 30 dni;
  • wzrost liczby zamówień o 30% w ciągu 3 miesięcy;
  • zwiększenie wartości koszyka zakupowego klienta o 20% w ciągu 4 miesięcy.

Oczywiście wszystko zależy od Twojej sytuacji. Jak jednak widzisz na powyższych przykładach, cele muszą być konkretne, mierzalne liczbowo, a przy tym określone w czasie i realistyczne.

Dobierz narzędzia do ich realizacji

Dopiero na tym etapie określasz, jak osiągniesz zamierzone cele. Dobierasz więc np. strategii promocji i kanały komunikacji – a zatem to, gdzie i jak będzie promowana firma. Możesz wybrać choćby reklamy w wyszukiwarce, w mediach społecznościowych czy na portalach zewnętrznych. Jeżeli działasz w e-commerce, na tym etapie warto wybrać miejsce prowadzenia sprzedaży.

SPRAWDŹ:  Koszulki z logo firmy – skuteczny sposób na promocję

Ustal budżet

Policz, ile będzie Cię kosztować wdrożenie określonych działań. Ustal limity budżetowe, ale z zachowaniem określonej elastyczności. To pozwoli szybko reagować, jeśli np. któreś z narzędzi promocji okaże się szczególnie skuteczne.

Chociaż przygotowanie briefu marketingowego bywa czasochłonne, warto na to poświęcić energię – tak, aby móc „ruszyć z kopyta” z promocją.

Michał Drzewiecki

Michał Drzewiecki

Specjalista ds. SEO i SEM z bogatym doświadczeniem w optymalizacji stron internetowych. Odpowiada za zwiększanie widoczności treści w wyszukiwarkach oraz kampanie reklamowe online. Wolny czas spędza na fotografii i górskich wędrówkach.

Artykuły: 18

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *