CPM – o czym mowa w praktyce?
CPM to termin używany w nowoczesnym marketingu internetowym. Oznacza on „Cost Per Mile”, ale nie tłumaczy się go dosłownie, ponieważ w praktyce jest to koszt za tysiąc wyświetleń wybranej jednostki reklamowej. Jakie ma on znaczenie i czym dokładnie jest? Wyjaśniamy.
Czym jest CPM?
CPM określa koszt dotarcia do tysiąca potencjalnych klientów. Oblicza się go na podstawie różnych czynników, ale najczęściej jest to po prostu liczba odsłon wybranej strony internetowej, czyli tam gdzie pojawia się konkretna reklama. Jeszcze wiele lat temu ten wskaźnik służył głównie do określania kosztów wydruku. Miało to miejsce w przypadku tworzenie reklamy drukowanej, na przykład za pośrednictwem ulotek. Dzisiaj w głównej mierze dotyczy marketingu internetowego.
W praktyce CPM pozwala w łatwy sposób porównać koszty inwestycji w reklamę na podobnych portalach. Dzięki czemu łatwiej zaplanować dostępny budżet i obliczyć potencjalną ilość klientów, która pojawi się na firmowej stronie internetowej. Model ten jest bardzo korzystny zwłaszcza dla właścicieli portali, a więc wydawców. Otrzymują oni określony przychód niezależnie od tego czy firma, która zleciła reklamę zrealizowała wytyczne kampanii reklamowej.
Koszty CPM są wyrażone w konkretnej cenie. Płacąc wielokrotność tej kwoty, firma uzyskuje adekwatną ilość wyświetleń swojej reklamy. Może ona pojawiać się kilka razy dla tej samej osoby. W zależności od konkretnego regulaminu i zasad na danym portalu, zazwyczaj jedno wyświetlenie dotyczy tylko unikatowego użytkownika. Zanim więc porównamy koszty CPM na różnych portalach należy dokładnie wczytać się w dostępne zasady wyświetlania reklam.
W jakich przypadkach firmy korzystają z CPM?
Model rozliczania w systemie CPM stosowany jest najczęściej w przypadku kampanii mających na celu poprawę wizerunku. W takim przypadku nie liczy się ilość kliknięć w baner. Dużo większe znaczenie ma budowa świadomości o konkretnej marce i skojarzenie jej z wybraną tematyką portalu. Mimo tego, że firmy monitorują ilość kliknięć w baner, to jednak dużo większe znaczenie ma w takim przypadku chęć przekazania określonego komunikatu reklamowego do jak najszerszej grupy odbiorców.
Kampanie reklamowe oparte na CPM świetnie sprawdzają się także w przypadku wyprzedaży i promocyjnych cen produktów. Wszędzie tam gdzie reklamodawca zakłada, że uzyska bardzo dużą ilość kliknięć w baner warto stosować ten model. W takiej sytuacji alternatywny system rozliczania CPC, czyli „Cost Per Click” będzie mało opłacalny. Wszystko dlatego, że będzie wiązał się z dużo większymi kosztami.