Najpopularniejsze agencje SEO
Jakiś czas temu branżowy serwis Rating Captain przeprowadził ranking najlepszych agencji SEO w Polsce. Brane pod uwagę były przede wszystkim mierzalne, obiektywne czynniki tego, w jaki sposób każda agencja radzi sobie w SEO. Czyli jak naprawdę dobrze robi to, co na co dzień oferuje swoim klientom. Na warsztat poszła wizytówka GMF każdej z agencji. Obliczano średnią ocen, ich wiarygodność i sposób, w jaki każda z firm dba o swoją popularność. A popularność w tej branży jest wskaźnikiem sukcesu i jakości usług. Ranking serwisu Rating Captain jest swoją drogą ciekawą okazją do szerszej refleksji, gdyż wizytówka GMF to jednak niejedyna metoda promocji swojej działalności w sieci. Coraz większe znaczenie i – właśnie – popularność zyskuje w Polsce LinkedIn. Także w branży SEO.
Kto został nagrodzony? Jaka jest najlepsza agencja SEO w Polsce?
Ranking miał na celu wykazać 10 najlepszych agencji SEO w Polsce. Brane były pod uwagę głównie:
- ilość i średnia ocen danej agencji na profilu GMF,
- widoczność profilu GMF,
- jakość profilu – oceniana za pomocą obiektywnego narzędzia analitycznego Reviews Audit.
Na tej podstawie powstało zestawienie, na którego czele znalazła się najlepsza agencja SEO w Polsce – SEOSEM24. Rating Captain docenił przede wszystkim wysoką średnią z dużej ilości ocen (to właśnie opinie klientów zadecydowały o sukcesie SEOSEM24), responsywność i sposób prowadzenia własnego profilu GMF pod kątem widoczności w sieci. Na pozostałych miejscach podium znaleźli się także Widoczni z Poznania oraz Delante z Krakowa. Również z niezłymi wynikami. Oprócz tego w rankingu wyróżniono:
- Grupa Tense Poznań,
- Semcore Poznań,
- Sempire Poznań,
- Artefakt Wrocław,
- EACTIVE Wrocław,
- Internetica Warszawa,
- SEOgroup Gdynia.
Choć nie wszystkie opinie o tych firmach były tak przychylne, jak w przypadku SEOSEM24, samo to, że znalazły się w TOP 10 agencji SEO w Polsce, jest sporym sukcesem. Popularność ich wizytówek GMF jest po części wynikiem porządnego pozycjonowania SEO, ale także pochodną popularności i renomy, jakie udało im się uzyskać w oczach klientów. A tę warto budować nie tylko poprzez GMF.
Laureatów łączy także coś jeszcze – obecność na LinkedIn
Jeśli trochę pogrzebiesz w sieci, zauważysz, że wszyscy poważni gracze – nie tylko w branży SEO – zainteresowali się już dawno serwisem LinkedIn. Profile osobiste mają tam specjaliści i fachowcy, którzy szukają pracy, oferują ją albo traktują serwis jako swego rodzaju wizytówkę czy CV. Nie inaczej jest z potentatami (na podstawie wyników Rating Captain) branży SEO. Swój profil mają tam m.in. Artur Wojczal, szef Widocznych, Marcin Stypuła, właściciel Semcore Poznań czy Łukasz Wudyka – lider SEOSEM24. Dlaczego ludzie, którzy już odnieśli sukces w branży, nadal mają tam konto? Czy taki „zawodowy facebook” to coś więcej niż rozbudowany targ ofert? Co sprawia, że LinkedIn jest tak popularny i wartościowy dla specjalistów SEO czy przedstawicieli innych branż?
Co daje profil na LinkedIn?
LinkedIn jest cennym źródłem do nawiązywania kontaktów dla profesjonalistów zajmujących się karierą i biznesem. Jest to idealne rozwiązanie dla właścicieli firm domowych, freelancerów i pracowników zdalnych. Może pomóc im w budowaniu biznesu i karierze, a także w utrzymywaniu kontaktu ze światem zewnętrznym. LinkedIn to sieć społecznościowa zaprojektowana specjalnie dla profesjonalistów zajmujących się karierą i biznesem. Od 2020 roku ponad 722 miliony specjalistów w swojej dziedzinie korzysta z LinkedIn, aby rozwijać swoją karierę i biznes. W przeciwieństwie do innych sieci społecznościowych, w których możesz stać się „przyjacielem” wszystkich, LinkedIn służy budowaniu strategicznych relacji. W związku z tym liczba połączeń jest mniej ważna niż rodzaj połączeń. LinkedIn wręcz przestaje pokazywać rzeczywistą liczbę połączeń z innymi użytkownikami, gdy masz ich 500, ponieważ chodzi o jakość, a nie ilość. Witryna może pochwalić się członkami z niemal każdego kraju i każdej branży. Wielu menedżerów z listy Fortune 500 jest na LinkedIn. Witryna zawiera też reklamy, ale nie jest tak inwazyjna pod tym względem, jak inne strony tego typu. Zaczynasz od połączenia się z tymi, których znasz i którzy Cię znają, a za ich pośrednictwem budujesz większą sieć w celu zdobywania zasobów, znajdowania pracy freelancerów lub klientów oraz budowania sojuszy i partnerstw. LinkedIn jest idealny do budowania kontaktów do pracy jako freelancer, bazy klientów, potencjalnych partnerów lub po prostu do utrzymywania otwartych perspektyw pracy.
Dlaczego używać LinkedIn i jakie czerpać z niego korzyści?
LinkedIn ma własną platformę i system, różniący się od innych sieci. Wdrożenie się i nauka korzystania z LinkedIn nie jest trudniejsza niż nauka korzystania z dowolnego innego serwisu społecznościowego. Jednak networking na LinkedIn jest zupełnie inny. Nie znajdziesz członków publikujących filmy z kotami lub zdjęcia tego, co zrobili na obiad. LinkedIn to strona dla profesjonalistów, więc wszystko jest nastawione na karierę i biznes. Budując swój profil i szukając kontaktów, rekomendacji i rekomendacji, będziesz chciał być profesjonalistą.
Twój własny profil na LinkedIn
W pierwszym kroku musisz założyć konto na LinkedIn. Możesz także przejść na jedną z płatnych subskrypcji LinkedIn: Kariera Premium, Business Plus, LinkedIn Learning, Sales Navigator (trzy poziomy) i Recruiter Lite. Korzystanie tylko z podstawowych bezpłatnych usług jest wystarczające dla wielu pracowników i właścicieli firm domowych i zapewnia takie funkcje, jak:
- posiadanie profesjonalnego profilu umiejętności, doświadczeń i nie tylko,
- ograniczony wgląd w to, kto oglądał Twój profil,
- możliwość wyświetlenia 1000 profili na wyszukiwanie,
- możliwość zapisania trzech wyszukiwań.
Upgrade do płatnego wariantu rozszerza niektóre z tych funkcji, takie jak wyświetlanie większej ilości informacji o tym, kto oglądał Twój profil, liczbę profili na wyszukiwanie i liczbę wyszukiwań. Ponadto rozszerzenia mogą obejmować dodatkowe funkcje, takie jak kredyty na wiadomości InMail, które umożliwiają wysyłanie wiadomości do osób, które nie są z Tobą połączone, oraz filtry premium, które przyspieszają i ułatwiają wyszukiwanie. Po zarejestrowaniu konta LinkedIn, bezpłatnego lub płatnego, możesz utworzyć własny profil zawodowy. Pamiętaj, że jest to profesjonalna strona internetowa, dlatego ważne jest, aby informacje w Twoim profilu odzwierciedlały Twoją firmę lub karierę. LinkedIn nie jest miejscem, w którym powinno się udostępniać słodkie zdjęcia dzieci lub zdjęcia z imprez. Niektóre elementy, które możesz dodać do profilu, obejmują podstawy twojego CV, podsumowanie siebie, twoje dane kontaktowe, linki do twojej witryny lub bloga, twoich poprzednich pracodawców, opublikowane książki i ważne projekty. Nie zapomnij dodać profesjonalnego zdjęcia, ponieważ ludzie niechętnie łączą się z kimś bez zdjęcia. Ponieważ Twój profil LinkedIn przypomina życiorys lub wizytówkę, jest to zasadniczo narzędzie marketingowe. Z tego powodu rozważ zapisanie profilu zorientowanego na korzyści, aby potencjalni partnerzy mogli dostrzec korzyści płynące ze współpracy z Tobą. Gdy Twój profil będzie gotowy, możesz go opublikować i zacząć szukać „połączeń”. Połączenie to osoba, którą znasz lub chciałbyś znać. Zasadniczo chodzi o stworzenie jak największej liczby bezpośrednich kontaktów, dodając osoby do własnego kręgu zawodowego i rozszerzając się, aby uwzględnić ich kontakty. Twoje kontakty mogą również stanowić wprowadzenie do innych specjalistów, z którymi możesz być zainteresowany spotkaniem. Kontakty mogą również wspierać Cię w zakresie umiejętności i przedstawiać zalecenia.
Aspekt społecznościowy LinkedIn
LinkedIn umożliwia nawiązywanie kontaktów z ludźmi i organizacjami zawodowymi w Twojej branży. To świetny sposób, aby być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami i dzielić się informacjami z innymi w swojej dziedzinie. Możesz zaprosić każdego do nawiązania kontaktu (i zaakceptować jego zaproszenia do nawiązania połączenia z Tobą), ale muszą oni mieć własne konto LinkedIn, aby korzystać z witryny. LinkedIn zapisuje nawiązane połączenia na liście o nazwie Moja sieć. Kiedy tworzysz nowe połączenie, uzyskujesz dostęp nie tylko do profilu tej osoby, ale także do jej publicznie dostępnych połączeń. Stają się one twoimi „połączeniami drugiego stopnia”. To otwiera jeszcze więcej możliwości nawiązywania kontaktów. Możesz również wprowadzić dowolne dwa połączenia LinkedIn, które jeszcze się ze sobą nie łączyły, ale które mogą na tym skorzystać.
LinkedIn jako narzędzie do budowy własnego biznesu
LinkedIn może pomóc Ci rozpocząć i rozwijać biznes, także ten wykonywany zdalnie, z domu. Daje możliwość komunikowania się i współpracy z innymi profesjonalistami zainteresowanymi dzieleniem się wiedzą biznesową i branżową. To skuteczne narzędzie do lokalizowania osób, które mogą przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. LinkedIn wszak umożliwia:
- przygotowanie CV i wizytówki online, w których potencjalni klienci, klienci i partnerzy joint venture będą mogli dowiedzieć się o Tobie i nawiązać z Tobą kontakt,
- uzyskanie rekomendacji dotyczących swoich umiejętności zawodowych i charakteru,
- zapoznanie się z potencjalnymi klientami, klientami i współpracownikami,
- przeszukanie dostępnych ofert pracy umieszczonych w witrynie LinkedIn przez członków. Chociaż możesz również wyszukiwać oferty pracy w Internecie, za pośrednictwem LinkedIn, dużą zaletą jest to, że wiele ofert pracy jest dostępnych wyłącznie na LinkedIn: nie są one reklamowane nigdzie indziej. Te publikacje często wymagają posiadania co najmniej jednej rekomendacji LinkedIn. Dodatkowo istnieje szansa, że ktoś z Twojej sieci LinkedIn już tam pracuje lub zna kogoś, kto pracuje, co zwiększa Twoje szanse na rozmowę kwalifikacyjną,
- dołączanie do różnych grup, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom i udział w dyskusjach. Posiadanie wspólnej grupy z innym użytkownikiem LinkedIn to jeden ze sposobów zapraszania innych do swojej sieci. Każda dyskusja grupowa zawiera własne oferty pracy. Co więcej, jest to miejsce, w którym możesz dzielić się swoją wiedzą i budować zaufanie i relacje potrzebne do pielęgnowania nowych klientów i klientów.
Utrzymywanie kontaktu ze światem zewnętrznym to nie jedyna zaleta LinkedIn. Uczenie się, jak korzystać z LinkedIn i maksymalizowanie wszystkich jego ofert, może zapewnić silne połączenia zawodowe i poprawić Twoją reputację online lepiej niż większość innych zasobów sieci społecznościowych.
Rekomendacje i Adnotacje
Twoi znajomi mogą pisać „rekomendacje” dla twojego profilu i oferować „potwierdzenia” twoich umiejętności, a Ty możesz zrobić to samo w zamian. Rekomendacje to osobiste referencje, które podkreślają Twoje umiejętności zawodowe. Postaraj się zebrać kilka z nich (od 5 do 10 to dobra „zasada”), prosząc ludzi, z którymi pracowałeś, aby napisali jedną dla Ciebie. Poproś ich, aby podkreślili poszczególne atrybuty lub osiągnięcia, które wywarły na nich wrażenie, zamiast wypowiadać ogólne komentarze, takie jak „Praca z Agnieszką była fajna”. Adnotacje z kolei to proste powiadomienia potwierdzające posiadanie określonej umiejętności. Może im brakować wpływu niestandardowych rekomendacji, ale jeśli połączenie popiera twoje umiejętności przywódcze, na przykład może pomóc Ci wyróżnić się z tłumu.
Grupy na LinkedIn
Wszyscy członkowie LinkedIn mogą tworzyć grupy lub dołączać do nich, aby omawiać pomysły i dzielić się wiadomościami branżowymi. To może być świetny sposób na rozwój Twojej profesjonalnej sieci. Możesz użyć paska wyszukiwania u góry strony swojego profilu, aby wyszukać interesujące grupy, do których możesz dołączyć, lub możesz znaleźć nowe grupy za pośrednictwem tych, do których już dołączyłeś. Gdy jesteś członkiem grupy, możesz dołączać do rozmów grupowych, zadawać pytania i wysyłać wiadomości do innych członków. Grupy LinkedIn mogą być cennym źródłem informacji, pomysłów i wsparcia. Podziel się swoją wiedzą z osobami w swoich grupach, a prawdopodobnie odpowiedzą w przyszłości i dadzą Ci wartościowe wskazówki, których będziesz potrzebował.
Jak firmy wykorzystują LinkedIn jako narzędzie rekrutacyjne?
Spójrz na te trzy sposoby, w jakie firmy korzystają z LinkedIn:
- firmy często sprawdzają, czy istnieje spójność między informacjami podanymi w CV i liście motywacyjnym, a profilem na LinkedIn, zanim zostaniesz zaproszony na rozmowę o pracę. Dlatego ważne jest, abyś w swoim profilu LinkedIn pokazał się również jako interesujący kandydat,
- firmy będą korzystać z LinkedIn do udostępniania i rozpowszechniania ogłoszeń o pracę. To kolejny sposób na wypatrywanie interesujących ofert pracy,
- będą wykorzystywać swoją sieć do poszukiwania kandydatów na określone stanowisko. Dlatego ważne jest, aby stworzyć ostry i zwięzły nagłówek, który pojawi się w wyszukiwaniu, jeśli będziesz mieć właściwe słowa kluczowe.
Wykorzystaj LinkedIn jako narzędzie w poszukiwaniu pracy
W takiej Danii powszechną praktyką jest kontakt z klientami i pracownikami za pośrednictwem LinkedIn. Ty z kolei możesz korzystać z serwisu w zasadzie na 3 główne sposoby:
- w celu badania firm,
- w celu badania osób,
- poszukiwania informacji i wiedzy.
Przestrzegaj etykiety zawodowej na LinkedIn
Sukces na LinkedIn zależy od rozwoju i utrzymania dobrej reputacji. Oznacza to, że ważne jest, aby zawsze wyglądać profesjonalnie. Unikaj więc publikowania osobistych materiałów, które możesz umieścić na Facebooku. I unikaj rozpowszechniania plotek. Nigdy nie wiadomo, kto je przeczyta. Zachowaj ostrożność, kiedy prosisz o przedstawienie lub go przedstawiasz, i rób to tylko wtedy, gdy uważasz, że obie strony mogą na tym skorzystać. Zawsze pamiętaj o tym, co mówisz o swojej organizacji. I na koniec pamiętaj, że uczciwość jest najlepszą polityką – unikaj nadmiernej sprzedaży i nie naciągaj faktów, gdy mówisz o swoich osiągnięciach!
Podsumowanie
LinkedIn to największy na świecie profesjonalny serwis sieciowy. Możesz go używać do budowania kontaktów w swojej branży i utrzymywania kontaktu z kolegami, byłymi i obecnymi. Jest to nieocenione narzędzie do poszukiwania pracy i rekrutacji, a także świetny sposób, aby być na bieżąco z nowościami branżowymi, poprawić swoją reputację zawodową i zwiększyć widoczność marki. Aby jak najlepiej wykorzystać LinkedIn, zastosuj następujące strategie:
- uzupełnij swój profil,
- skontaktuj się i połącz,
- zacznij działać,
- dawaj i otrzymuj rekomendacje,
- korzystaj z grup LinkedIn,
- twórz angażujące treści,
- znajdź nowych pracowników – i nowe możliwości,
- wzmocnij profil swojej organizacji,
- przestrzegaj profesjonalnej etykiety