Google Zakupy i kampanie produktowe

Przy wyszukiwaniu konkretnych produktów można zauważyć po prawej stronie boks reklamowy ze zdjęciami, cenami i innymi elementami. Tak właśnie działają Google Zakupy, które mogą być skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży niejednego sklepu internetowego.

Ta forma reklamowania produktów staje się coraz popularniejsza również w polskim e-commerce, ponieważ pozwala zaprezentować produkty ściśle powiązane z zapytaniem internauty i w dodatku w sposób niezwykle atrakcyjny: z miniaturkami, cenami, z nazwą sprzedawcy, ale również z tekstem promocyjnym. Jeśli wszystko zostało przeprowadzone w sposób właściwy na etapie przygotowania kampanii, personalizowane reklamy powinny trafiać do osób bezpośrednio zainteresowanych danym produktem. To skuteczny sposób nie tylko na zaprezentowanie towaru, ale również na reklamę samego sklepu. O tym, jak rozpocząć kampanię produktową z narzędziem Google Zakupy, opowiadają specjaliści z AdWordsGroup.pl.

Jak rozpocząć przygodę z Google Zakupy?

Przede wszystkim, należy najpierw założyć konto w usługach Google. Następnie trzeba zalogować się na stronie: www.google.com/merchants

Po zaakceptowaniu warunków i aktywowaniu konta, należy przejść do zakładki Settings, a potem wybrać General, gdzie uzupełnia się dane sklepu. Za pomocą przycisku Verify dokonuje się weryfikacji adresu URL serwisu sprzedażowego. Jako metodę weryfikacji wybieramy TAG HTML, który należy dodać w części Konfiguracja.

Założenie konta jest w rzeczywistości tylko pierwszym krokiem. Kampanię produktów dostępnych w sklepie prowadzi się poprzez Google AdWords i dlatego należy zintegrować obydwa konta, aby móc rozpocząć działania reklamowe. W Google AdWords wybiera się typ Kampania Produktowa, a potem Reklama z listą produktów.

Dobry feed jako fundament sukcesu

Kolejny krok jest bardzo istotny dla odpowiedniego funkcjonowania kampanii produktowej i należy mu poświęcić najwięcej czasu. Błędy popełnione na tym etapie położą się cieniem na całe przedsięwzięcie związane z działaniami reklamowymi, a nawet mogą uniemożliwić ich rozpoczęcie.

Etap, o którym tutaj mowa, to przygotowanie pliku (feed), przesyłanego potem do Google Merchant Center. To właśnie feed jest analizowany przez algorytm wyszukiwarki, który ustala, czy poszukiwana przez użytkownika fraza jest powiązana z produktem umieszczonym w pliku. Dlatego ważne, by dokładnie i starannie określić atrybuty dla każdej pozycji ze sklepu. Niektóre z tych elementów są obowiązkowe, a inne opcjonalne, co nie znaczy, że nie warto ich brać pod uwagę. Najlepiej, aby w pliku pojawiły się takie elementy, jak Description, Product Type, Brand, Custom Labels, Google Product Category. Można je wykorzystać do konstruowania struktury kampanii i mają duży wpływ na częste wyświetlanie się produktu w wynikach wyszukiwania. Warto również przyporządkowywać dodatkowe atrybuty (etykiety) według indywidualnego wyboru do poszczególnych produktów, które ułatwią potem optymalizację kampanii (np. oznaczanie jako bestsellery, wyprzedaż, promocja itd.).

Na weryfikację feedu czeka się najczęściej do dwóch dni. Warto również pomyśleć o automatycznej aktualizacji produktów, przeprowadzanej na podstawie danych strukturalnych ze sklepu. Różnica w cenie lub dostępności pomiędzy magazynem sprzedawcy a feedem, spowoduje automatyczną aktualizację tego ostatniego. Takie aktualizacje można włączyć w koncie Google Merchant Center, wybierając Ustawienia, a potem Automatyczna aktualizacja produktów.

Zamiany w sklepie pod kątem kampanii

Warto również popracować nad przygotowaniem sklepu do kampanii produktowej. To również może zwiększyć częstotliwość wyświetlania reklam. Przede wszystkim, należy zadbać o oryginalne, niepowtarzalne opisy produktów, w których także pojawią się takie informacje, jak np. kolor, funkcje, ale także sposób użytkowania. Ważne są także nazwy produktów, które powinny być związane z frazami wpisywanymi przez internautów w wyszukiwarce. Nie można zapominać również o zdjęciach. Nie powinny być mniejsze niż 250×250 pikseli, a najlepiej 800×800 pikseli, nie mogą znajdować się na nich żadne napisy, ani znaki wodne, a tło powinno być białe.

Opcje kampanii produktowej

Google udostępnia wiele różnych opcji, które pozwalają na stworzenie struktury kampanii jak najlepiej dopasowanej do potrzeb danego sklepu. Można dokonywać ustawień na wielu różnych poziomach, eksperymentując z najlepszymi rozwiązaniami tak, by uzyskać jak największą efektywność. Na poziomie całej kampanii możemy m.in. ustalić dzienny budżet, jaki chcemy przeznaczyć na reklamę (również na urządzenia mobilne), możemy określić stawki w zależności od lokalizacji, określić słowa kluczowe oraz priorytety kampanii.

W przypadku grup reklam można dokonać segmentacji w odniesieniu do odbiorców, można przygotować tekst promocyjny, a także negatywne słowa kluczowe. Natomiast z poziomu grupy produktowej ustala się stawkę za kliknięcie, wykluczenia grupy produktowej, ale także można określić strukturę, opierając się na danych z feedu. Tu również sprawdzi się informacje na temat CTR i CPC.

Kampanie produktowe to idealne rozwiązanie dla sklepów internetowych, pozwalające zaprezentować odbiorcy produkt, gdy ten jest nim najbardziej zainteresowany i to w sposób atrakcyjny. Jednak skuteczność tego typu działań będzie zadowalająca, gdy etap poprzedzający kampanię zostanie dobrze wykorzystany zarówno na przygotowanie pliku feed, optymalizację sklepu, jak i na opracowanie optymalnej struktury działań reklamowych.

1 comment

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij