Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

User Experience: strona zaprojektowana z myślą o użytkowniku

Czasy, gdy samo stworzenie strony WWW danej firmy wystarczyło, by dotrzeć do odbiorców, mamy dawno za sobą. Dziś – odbiorca, żeby chcieć podjąć jakąkolwiek interakcję z firmą, musi na jej stronie przede wszystkim czuć się dobrze i.. doświadczać. Czego konkretnie? Wyjaśniamy.

Co to jest User Experience?

Doświadczenie użytkownika (w skrócie UX) to nic innego, jak reakcja danej osoby na kontakt z określonym systemem. Może nim być strona internetowa, aplikacja, oprogramowanie. Specjaliści od UXbadają, w jaki sposób użytkownicy wykorzystują system, czy są zadowoleni z jego intuicyjności, możliwości użytkowania, jak postrzegają jego wartość , itd. Sprawdzają także, czy np. proces dokonywania zakupów w sklepie internetowym przebiega w prosty sposób i czy użytkownik czerpie z niego satysfakcję. „UX to jest stosunkowo nowy termin, którego autorem jest dr Donald Norman. Uważa on, że decyzje projektowe powinny być podejmowane w oparciu o potrzeby i pragnienia użytkowników, z czym trudno się nie zgodzić, biorąc pod uwagę ogromną ofertę, w której odbiorca może dziś dowolnie wybierać”– mówi Piotr Kujawa z WebDesign Solutions.

Dlaczego UX jest ważne?

Użytkownicy Internetu mają do niego dostęp na coraz więcej sposobów: z poziomu komputera stacjonarnego, laptopa, urządzeń mobilnych, na różnych przeglądarkach. Ta mnogość sprawia, że użytkownik w kontakcie np. ze sklepem internetowym, który nie spełnia jego oczekiwań, w sekundę zmienia go na inny. Jeśli więc dana witryna ma być przyjazna dla użytkowników i dostępna w różnych kombinacjach (urządzenie, przeglądarka, typ połączenia) bez utraty jakości i UX – musi być zaprojektowany w przemyślany sposób. Nie bez kozery strony, które konsekwentnie zdobywają wyróżnienia w branży, są po prostu przyjemne w użyciu i działają bez zarzutu zarówno na monitorze komputera, jak i ekranie telefonu.

SPRAWDŹ:  Jak trafić do konsumenta powyżej 40 roku życia? Wysłać SMS-a!

UE

Jak stworzyć stronę spod znaku UX?

Nie ma sposobu na takie projektowanie stron internetowych, by spełniały wymogi UX dla wszystkich użytkowników. Jako istoty ludzkie różnimy się między sobą i to, co pozytywnie wpływa na jedną osobę, nie musi identycznie zadziałać na inną. „Najlepsze, co możemy zrobić, to projektować w oparciu o wywołanie określonych emocji, na które stawia dana firma, promować określony sposób komunikacji na linii marka – odbiorca, badać zachowania targetu i jego upodobania” – wyjaśnia Piotr Kujawa.

Przy tworzeniu stron, które mają zapewniać użytkownikom określone doświadczenia, warto pamiętać o kilku elementach. Wśród nich powinna się znaleźć psychologiczna wiedza na temat zachowań użytkowników danego systemu (np. klientów sklepów internetowych, użytkowników aplikacji, itd.). To pozwoli określić kierunek projektowania tak, by finalny produkt spełniał oczekiwania odbiorów. Kolejna rzecz to wiedza na temat targetu. Im lepiej znane są jego upodobania, zwyczaje, zachowania w sieci, tym łatwiej zaprojektować system, który będzie pozytywnie odbierany. Pomocne mogą się okazać także narzędzia badające zachowanie użytkowników w witrynie, przeprowadzenie testów, a finalnie wdrożenie najlepszych rozwiązań.

Mimo że nie ma wzoru na stworzenie idealnej strony w oparciu o UX, to poświęcając uwagę samemu odbiorcy, określeniu jego upodobań i preferencji, można zbliżyć się do ideału, a na pewno wyróżnić na tle konkurencji.

Źródło: materiały prasowe WebDesign Solutions

Katarzyna Leśniewska

Katarzyna Leśniewska

Ekspertka w dziedzinie social media z pasją do budowania zaangażowanych społeczności online. Prowadzi szkolenia z zakresu efektywnego wykorzystania mediów społecznościowych w biznesie. Prywatnie miłośniczka sztuki współczesnej i jogi.

Artykuły: 198

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *