Budowanie marki, czyli jak zostawić konkurencję w tyle
Twoja firma bez wątpienia sprzedaje wartościowe i użyteczne produkty bądź usługi, a przygotowując ofertę, starałeś się zaoferować jak największą wartość swoim klientom. Jeśli zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedać – odpowiedzią na to jest branding, czyli budowanie marki – sposób na trafienie nie tylko do logicznego umysłu klientów, ale także ich serc.
Branding, czyli budowanie marki – dlaczego jest ważne?
Klienci podejmują decyzje konsumenckie nie tylko w oparciu o twarde dane i bezpośrednie korzyści, jakie daje im produkt, ale kierując się także emocjami, które kojarzą się im z daną marką lub produktem. Nie jest to subiektywna opinia – lecz obiektywny fakt, potwierdzony przez setki badań i stanowiący jeden z filarów współczesnego marketingu.
Jeśli twój produkt pozwala klientowi rozwiązać problem – to świetnie. Jeśli jednak oprócz tego pozwala mu się poczuć lepszą wersją siebie – zyskujesz niezwykłą moc, która może dać ci szereg korzyści nieosiągalnych dla marek, które nie są świadome siły brandingu i budowania marki.
Budowanie marki – jakie daje korzyści?
Silna marka to wartość dodana do wartości twojego produktu – pozwalająca na zwiększenie cen, a tym samym marginesu zysku, ze względu tylko na korzystny wizerunek. Jednym ze światowych liderów budowania marki jest marka Apple – która dzięki konsekwentnie budowanemu wizerunkowi, może pozwolić sobie na ceny premium, a mimo to być jedną z najczęściej wybieranych marek smartfonów oraz laptopów.
To także większa lojalność twoich klientów. Silny wizerunek marki sprawia, że klientów z twoją marką łączy więź emocjonalna – działająca w podobny sposób do tej, która łączy nas z ludźmi. Wolałbyś kupić produkt od dobrego przyjaciela, czy zupełnie nieznanej Ci osoby?
Korzystne emocje kojarzone z marką to również zwiększone zaufanie do firmy oraz jej produktów – a to oznacza krótszy proces zakupowy oraz skrócenie fazy rozważania zakupu.
Lista korzyści czekających na firmy inwestujące w wizerunek marki jest bardzo długa – sprawdź, jakie korzyści da twojej firmie budowanie marki.
Budowanie marki – jak je zrealizować?
Wielu początkujących przedsiębiorców popełnia błąd utożsamiania marki z logo lub stroną internetową. To zaledwie dwa z bardzo wielu elementów brandingowych!
Każdy punkt styku między twoją firmą a klientem posiada potencjał budowania marki. Wszystko co mówisz i wszystko co pokazujesz w mniejszym lub większym stopniu kreuje wizerunek twojej firmy.
Dlatego ważna jest konsekwentność, a także spójność – wizerunek twojej marki będzie silny tylko wtedy, jeśli będzie jasno określony. Wysyłanie sprzecznych sygnałów i kierowanie się raz jednymi, a raz innymi wartościami pozbawi twoich klientów zaufania – a autentyczność to jeden z kluczy do sukcesu budowania skutecznej marki.
Pierwszym krokiem budowania marki jest określenie strategii marki. To zbiór reguł, zasad i wskazówek określających wizerunek twojej firmy i sposób jego budowania. Tworzy się go w oparciu o szczegółową analizę rynku, konkurencji oraz potrzeb klientów – tak, aby stworzyć wizerunek wyróżniający się na tle firm oferujących zbliżony asortyment lub usługi.
Jak stworzyć strategię marki? Jest to zadanie dla specjalistów – najlepiej w tym celu wynająć agencję brandingową, kreatywną, lub brand menagera. Tańszą alternatywą jest skorzystanie z licznych, darmowych poradników dostępnych w internecie i wzięcie spraw w swoje własne ręce!