Pozycjonowanie czy reklama Google Ads – co wybrać?

Celem niemal każdej strony internetowej jest dotarcie do ludzi. Niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, blog, czy może nawet prosta wizytówka, powinna być ona oglądana, a często ma przynosić także mniej lub bardziej bezpośrednie dochody. Jednak samo zapewnienie atrakcyjnych treści i ofert to często za mało, aby dotrzeć do użytkowników, szczególnie że ci zazwyczaj nie wiedzą o Twoim istnieniu. Aby to zmienić, stosuje się dwie podstawowe metody. To reklama Google Ads oraz pozycjonowanie.

W większości artykułów z podobnymi tytułami dowiecie się, w konkluzji, że konieczne jest jedno i drugie i wszystko zależy od waszych potrzeb. Po części jest to prawda, my jednak postaramy się przybliżyć, czym właściwie te potrzeby są i na co przeznaczyć większe środki w zależności od Twojego celu. Opiszemy też sytuacje skrajne, gdy rzeczywiście wybiera się tylko jedno z rozwiązań. Zapraszamy do lektury!

Pozycjonowanie wymaga czasu

Wszystkie działania SEO (Search Engine Optimization) mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W końcu kto zagląda na drugą stronę Google? Dlatego należy się wyszukiwarce „podlizać”. To obejmuje między innymi optymalizację treści pod algorytm, alternatywne atrybuty obrazków, metatagi, optymalizację strony pod wszystkie urządzenia i wiele innych działań. To wszystko oczywiście trwa. Podobnie indeksowanie w wyszukiwarce i zdobycie jej „zaufania” – Google chce, aby wysokie pozycje były przeznaczone dla stabilnych, wiarygodnych stron. Dlatego efektów można spodziewać się dopiero po kilku miesiącach i należy cały czas o nie dbać – na bieżąco dodawać nowe materiały i dopasowywać się do zmieniających się wymagań. Gwarantuje to jednak stałe wyniki i pozwala na budowanie pewnej bazy klientów.

Reklama Google Ads przynosi natychmiastowe efekty

To rozwiązanie działa błyskawicznie. Deklarujesz kwotę, którą jesteś gotowa lub gotowy wydać, a reklama Google Ads pojawia się nad wynikami wyszukiwania. Na to, jak często i w jakim miejscu będzie się to dziać, wpływa Twój budżet, dopasowanie reklamy do oczekiwań użytkowników oraz jakość Twojej strony. Google chce, aby nawet płatne wyniki były jak najlepsze, dlatego warto przyłożyć się do stworzenia dobrej i pomysłowej reklamy.

Jeśli zadbasz o wszystkie szczegóły, efekty będzie widać już w ciągu kilku dni (a nieraz i godzin). Jest to więc idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na długotrwałe oczekiwanie, aż pozycjonowanie przyniesie efekty. Reklama Google Ads daje też bardzo konkretne dane statystyczne dotyczące skuteczności Twoich działań, które pozwalają na bieżąco korygować strategie oraz zrozumieć zachowania klientów.

Jaki mają na siebie wpływ?

Oba rozwiązania świetnie się uzupełniają i wzajemnie napędzają. Pozycjonowanie strony idzie w parze z poprawą jej jakości, co zwiększa szanse na to, że potencjalny klient skuszony przez płatne wyniki wyszukiwania zostanie i skorzysta z Twoich usług. Z drugiej strony reklama Google Ads napędza ruch na stronie, a to pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Używając więc obu, możemy osiągnąć lepsze wyniki, niż inwestując tylko w jedno. Dobrze jest więc próbować dwóch metod i porównywać wyniki. Pamiętaj, że w obu przypadkach walczysz z konkurencją i przeznaczenie większych środków na jedno z nich może być bardziej opłacalne. Tym bardziej że oba nie są tanie. Sensowna reklama Google Ads to przynajmniej kilkaset złotych, a regularne działania SEO wymagają zatrudnienia pozycjonerów i copywriterów. A ci skuteczni się cenią.

Czy można wybrać tylko jedno?

Owszem. Jeśli zamierzasz działać krótkoterminowo (na przestrzeni kilku lub kilkunastu tygodniu), pozycjonowanie nie jest Ci potrzebne. Taką sytuacją będzie choćby wypromowanie konkretnych limitowanych produktów, wydarzenia (na przykład obozu sportowego). Wszelkie jednorazowe inicjatywy bez wielkiego wyprzedzenia i przedsprzedaży. Właśnie tu reklama Google Ads sprawdzi się świetnie solo.

Na pozycjonowanie stron internetowych bez dodatkowych reklam mogą sobie na przykład pozwolić ci, którym się nie spieszy lub tacy, którzy świadczą wyjątkowe usługi i nie obawiają się konkurencji. Przede wszystkim ta taktyka sprawdzi się, jeśli prowadzisz wartościowego blog i chcesz przyciągnąć klientów, którzy dopiero zastanawiają się nad zakupem i chcą powiększać swoją wiedzę. To także rzecz, na której powinni skupić się przedsiębiorcy skupieni na budowaniu marki i konsekwentne zdobywanie pozycji na rynku. Reklama Google Ads przynosi efekty, dopóki jest opłacana. Pozycjonowanie zostaje z Tobą na długo.

Może zaliczasz się do obu grup

Zwróć uwagę, że mało który biznes jest jednowymiarowy. Staraj się powyższe rady odnosić raczej do sytuacji i konkretnych działań niż całego profilu Twojej działalności. Przykładowo możesz pozycjonować swoją stronę z blogiem i produktami, aby zdobywać długotrwałe zaufanie klientów, ale dwutygodniowa promocja powinna być traktowana zupełnie równolegle i „dopalona”. Reklama Google Ads będzie, jak znalazł. A przy okazji obie rzeczy ładnie się uzupełnią.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij