Skuteczny rozwój firmy w branży e-commerce. Na jakie innowacje warto postawić i jak uzyskać finansowanie?
Rynek produktów i usług ciągle się zmienia, a jednocześnie panuje na nim bardzo duża konkurencja. Aktualnie wiele przedsiębiorców inwestuje w branżę e-commerce, które jest bardzo popularna. Jednak, jak to zwykle bywa, to co jeszcze kilka lat temu było swoistą nowością, dziś jest codziennością i tak właśnie dzieje się w przypadku handlu elektronicznego. O ile wcześniej w czasie rozwoju branży prowadzenie takiej firmy było niemal skazane na sukces, tak aktualnie konkurencja jest ogromna i aby utrzymać się na rynku niezbędne jest wprowadzenie innowacji. Tutaj pojawiają się pytania: na jakie innowacje warto postawić i jak uzyskać finansowanie?
Dobra strona kluczem do sukcesu
O ile jeszcze kilkanaście lat temu, ba, kilka lat temu, większość usług i towarów sprzedawana była przez platformy typu Allegro, tak od pewnego czasu można zauważyć, że ten trend się zmienia. Aby nie zostać z tyłu, totalnym must have wydaje się inwestycja w dobrą stronę np. sklepu internetowego. Jednak tutaj duże znaczenia ma nie tylko wykonanie szablonu, lecz jej działanie i prosty interface, a przy tym strona powinna zapewniać bezpieczne płatności, itp. Każdy przedsiębiorca może wykupić prywatny serwer, bądź też zdecydować się na wykupienie abonamentu na profesjonalnej platformie. Oczywiście budowa swojego sklepu od swoistych podstaw zajmuje więcej czasu niż uruchomienie go na platformach typu Shopplo, jednak w tym pierwszym przypadku ma się większe pole do popisu, a przecież, aby utrzymać klienta trzeba inwestować i go przyciągać.
E- marketing – czyli reklama dźwignią handlu
Pewnie nikogo nie zaskoczymy stwierdzeniem, że reklama jest bardzo ważna i trzeba w nią zainwestować, ale obecnie nie mamy na myśli reklamy telewizyjnej czy radiowej, ale raczej wykorzystanie możliwości, jakie daje Internet. Doskonałym wyborem jest e- marketing, czyli inwestycja w Adwords i Adsense. Tematyczne fora, tworzenie fan page, marketing szeptany, artykuły sponsorowane, które prowadzą do naszej oferty – to wszystko wydaje się niezbędne, aby dotrzeć do klientów w XXI wieku. Czy jest to łatwe? I tak i nie, bo trzeba zdawać sobie sprawę, że bardzo ważne jest stworzenie właściwego planu marketingowego i zdefiniowanie potencjalnej grupy odbiorców, ale to zależy od samego profilu działalności. W zależności od możliwości finansowych dobiera się rodzaj kampanii. Jeżeli dysponuje się większymi możliwościami, warto też pomyśleć o dedykowanej apce.
ERP w dynamice biznesu
Inwestycja w nowoczesne rozwiązania jest niezbędna i tutaj znowu z pomocą przychodzi technologia, a dokładnie procesowy system ERP. Metoda efektywnego planowania i zarządzania zasobami przedsiębiorstwa wydaje się niezbędna. Nie tylko ułatwia sam proces prowadzenia sprzedaży B2B, ale i pozwala zaoszczędzić czas. Jednocześnie przedsiębiorca bądź też zarządca ma możliwości nadzorowania i kierowania całym procesem zmniejszając przy tym potencjalny błąd ludzki. Na pewno kolejną zaletą jest zmniejszenie kosztów pracy, gdyż nie ma konieczności zatrudniania dodatkowych osób. Zyskuje się też wiarygodną bazę danych, do której na bieżąco ma się dostęp, a przy tym zmniejsza się także ryzyko podejmowanie nieodpowiednich czy nawet błędnych decyzji biznesowych. Oczywiście w system ERP trzeba zainwestować, jednak inwestycja może naprawdę szybko się zwrócić, choćby także za sprawą wyższej produktywności i wydajności.
A co z kosztami?
Ok, wiadomo inwestycje wiążą się z kosztami i niejako ryzykiem, bo żadna inwestycja nie jest w 100% pewna i nie ma co się łudzić. Jednak ryzyko jest częścią biznesu i jest w niego wpisane. Dlatego prowadząc działalność e-commerce, trzeba podejmować różne decyzje i wprowadzać innowacje. Ale tutaj należy pamiętać, że inwestycje często mogą być duże, a zasadniczo koszty wysokie. Skąd wiec pozyskać wsparcie? Na pewno można wykorzystać zyski, które się uzyskało. Dodatkowo dobrym rozwiązaniem jest pożyczka na inwestycje tym bardziej, że choćby Fundusze Pożyczkowe oferują je na bardzo korzystnych warunkach. Ewentualnie można też sprzedać część udziałów i pozyskać w ten sposób pieniądze na inwestycje.
Tylko firmy, które wdrażają innowacje mają szanse na przetrwanie na rynku, na którym panuje tak duże konkurencja. Ale każdą decyzję biznesową warto przeanalizować i nigdy nie podejmować jej pod wpływem impulsu.