Jakie znaczenie w marketingu produktu mają kolory?
Kolory mają w życiu ludzi ogromne znaczenie. Mogą wpływać na ich samopoczucie, a nawet podejmowane przez nich decyzje. Odpowiedni dobór barw jest więc niezwykle ważny w marketingu produktu. Dzięki niemu można wzmocnić przekaz i zachęcić daną grupę odbiorców do zakupu konkretnego towaru.
Dlaczego kolory w marketingu produktu mają duże znaczenie?
Nie od dziś wiadomo, że wielu klientów „kupuje oczami”. Bardzo istotny jest więc wygląd danego produktu – najlepiej, aby był oryginalny i wyróżniał się na tle innych towarów. Co ciekawe, wielu konsumentów wskazuje, że podczas zakupowych wyborów zwracają bardzo dużą uwagę na kolor opakowania. To właśnie w nim tkwi potencjał zachęcenia ich do nabycia produktu. Okazuje się więc, że określone barwy wpływają na zachowania konsumenckie. Według psychologów mogą one bowiem wywoływać w odbiorcach zarówno konkretne uczucia i emocje (np. radość, zaufanie, pobudzenie), jak i działania (np. chęć sprawdzenia danej oferty czy zakup konkretnej rzeczy).
Z tego względu producenci coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie barwy mają poszczególne loga czy opakowania sprzedawanych przez nich towarów. Współcześnie nie mają problemu z techniczną stroną tego zagadnienia – kolory w druku świetnie oddają rzeczywistość. Wystarczy jedynie na etapie projektu zadbać o to, aby barwy na opakowaniach tworzyły spójną całość, ułatwiały przekazywanie informacji oraz były czytelne i miłe dla oka.
Co oznaczają konkretne kolory w marketingu produktu?
Zgodnie z psychologią kolorów, określone barwy wywołują konkretne reakcje i odczucia. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jak mogą wpływać na ludzi. Najczęściej stosowane w marketingu kolory to m.in.:
- niebieski – przede wszystkim wzbudza zaufanie. Przywodzi uczucie spokoju, opanowania, bezpieczeństwa, stabilizacji i ukojenia. Wiele osób kojarzy go z takimi cechami, jak uczciwość i szczerość. Jest to jedna z ulubionych barw większości społeczeństwa;
- czerwony – silnie wpływa na emocje i natychmiast zwraca uwagę, ponieważ kojarzy się z niebezpieczeństwem. Jednocześnie jednak ekscytuje i pobudza do działania. Oprócz tego przywodzi na myśl uczucie miłości, dlatego jest często stosowany np. w tzw. branży prezentowej. W marketingu produktu uznawany jest za barwę odważną i nowoczesną;
- zielony – kojarzy się z przyrodą, spokojem i poczuciem harmonii, a także troską o środowisko naturalne. Doskonale sprawdza się do promowania m.in. ekologicznych produktów;
- czarny – w marketingu produktu uznawany jest za bardzo elegancki. Daje poczucie prestiżu i wyjątkowości, dlatego często znajduje się na opakowaniach luksusowych towarów;
- żółty – dość kontrowersyjny kolor: z jednej strony kojarzy się z ostrzeżeniem, z drugiej jednak przywodzi na myśl słońce i wakacje. Z tego względu żółte elementy często stosuje się w przypadku promowania usług turystycznych;
- pomarańczowy – uznaje się, że ten kolor wywołuje pośpiech. Jego zadaniem jest wzmaganie aktywności, a także wywołanie skojarzeń z dobrą zabawą. Zwiększa on też apetyt, dlatego wykorzystuje się go np. w przypadku promowania produktów spożywczych.
Kolor produktu może mieć więc wpływ na to, jak dany towar zostanie odebrany przez klientów. Warto wybrać go dobrze, kierując się tym, w jakiej branży się działa oraz jaki cel chce się dzięki niemu osiągnąć.