Jakie znaczenie w marketingu produktu mają kolory

Jakie znaczenie w marketingu produktu mają kolory?

Kolory mają w życiu ludzi ogromne znaczenie. Mogą wpływać na ich samopoczucie, a nawet podejmowane przez nich decyzje. Odpowiedni dobór barw jest więc niezwykle ważny w marketingu produktu. Dzięki niemu można wzmocnić przekaz i zachęcić daną grupę odbiorców do zakupu konkretnego towaru.

Dlaczego kolory w marketingu produktu mają duże znaczenie?

Nie od dziś wiadomo, że wielu klientów „kupuje oczami”. Bardzo istotny jest więc wygląd danego produktu – najlepiej, aby był oryginalny i wyróżniał się na tle innych towarów. Co ciekawe, wielu konsumentów wskazuje, że podczas zakupowych wyborów zwracają bardzo dużą uwagę na kolor opakowania. To właśnie w nim tkwi potencjał zachęcenia ich do nabycia produktu. Okazuje się więc, że określone barwy wpływają na zachowania konsumenckie. Według psychologów mogą one bowiem wywoływać w odbiorcach zarówno konkretne uczucia i emocje (np. radość, zaufanie, pobudzenie), jak i działania (np. chęć sprawdzenia danej oferty czy zakup konkretnej rzeczy).

Z tego względu producenci coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie barwy mają poszczególne loga czy opakowania sprzedawanych przez nich towarów. Współcześnie nie mają problemu z techniczną stroną tego zagadnienia – kolory w druku świetnie oddają rzeczywistość. Wystarczy jedynie na etapie projektu zadbać o to, aby barwy na opakowaniach tworzyły spójną całość, ułatwiały przekazywanie informacji oraz były czytelne i miłe dla oka.

Co oznaczają konkretne kolory w marketingu produktu?

Zgodnie z psychologią kolorów, określone barwy wywołują konkretne reakcje i odczucia. Warto więc przyjrzeć się bliżej, jak mogą wpływać na ludzi. Najczęściej stosowane w marketingu kolory to m.in.:

  • niebieski – przede wszystkim wzbudza zaufanie. Przywodzi uczucie spokoju, opanowania, bezpieczeństwa, stabilizacji i ukojenia. Wiele osób kojarzy go z takimi cechami, jak uczciwość i szczerość. Jest to jedna z ulubionych barw większości społeczeństwa;
  • czerwony – silnie wpływa na emocje i natychmiast zwraca uwagę, ponieważ kojarzy się z niebezpieczeństwem. Jednocześnie jednak ekscytuje i pobudza do działania. Oprócz tego przywodzi na myśl uczucie miłości, dlatego jest często stosowany np. w tzw. branży prezentowej. W marketingu produktu uznawany jest za barwę odważną i nowoczesną;
  • zielony – kojarzy się z przyrodą, spokojem i poczuciem harmonii, a także troską o środowisko naturalne. Doskonale sprawdza się do promowania m.in. ekologicznych produktów;
  • czarny – w marketingu produktu uznawany jest za bardzo elegancki. Daje poczucie prestiżu i wyjątkowości, dlatego często znajduje się na opakowaniach luksusowych towarów;
  • żółty – dość kontrowersyjny kolor: z jednej strony kojarzy się z ostrzeżeniem, z drugiej jednak przywodzi na myśl słońce i wakacje. Z tego względu żółte elementy często stosuje się w przypadku promowania usług turystycznych;
  • pomarańczowy – uznaje się, że ten kolor wywołuje pośpiech. Jego zadaniem jest wzmaganie aktywności, a także wywołanie skojarzeń z dobrą zabawą. Zwiększa on też apetyt, dlatego wykorzystuje się go np. w przypadku promowania produktów spożywczych.

Kolor produktu może mieć więc wpływ na to, jak dany towar zostanie odebrany przez klientów. Warto wybrać go dobrze, kierując się tym, w jakiej branży się działa oraz jaki cel chce się dzięki niemu osiągnąć.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij