Venture capital vs anioł biznesu – podobieństwa i różnice
Głównym problemem nowych przedsiębiorstw, które od niedawna znajdują się na rynku, jest brak środków koniecznych do sfinansowania produkcji lub świadczenia usługi. Prawdopodobnie bez pomocy z zewnątrz firmy tego rodzaju nie utrzymałyby się długo, przegrywając z konkurencją.
Na szczęście wielu inwestorów rozumie potrzebę wspierania drobnych przedsiębiorstw oraz pomocy w realizowaniu założonych celów biznesowych. Często inwestorzy upatrują w małych firmach możliwość zarobienia dużych pieniędzy. Inwestorów tego rodzaju możemy podzielić na dwie grupy: venture capital oraz anioł biznesu. Czym charakteryzuje się każdy z nich? Jakie są najważniejsze różnice miedzy nimi?
Venture capital – podstawowe informacje
Nazwa venture capital oznacza inwestorów, którzy są nieprywatnymi podmiotami. Najczęściej są to duże firmy, które wspierają młode firmy. Charakteryzują się tym, że chętnie wspierają małe znane produkty lub usługi, które mogą (ale nie muszą) odnieść duży sukces finansowy.
Ze względu na swoje możliwości budżetowe, venture capital może pozwolić sobie na wspieranie bardzo ryzykownych inwestycji, które mogą przynieść straty. Oczywiście w przypadku rozległych spółek nie będzie to inwestycja w jedno przedsiębiorstwo, ale cały szereg. Fundusz venture capital zarabia więc na tych firmach, które w dłuższej pespektywie efektywnie sprzedają swój produkt i w ten sposób zwiększają swoją wartość na rynku.
Czym charakteryzuje się anioł biznesu?
Anioł biznesu w Europie często nazywany businnes Angel. W Stanach Zjednoczonych bardziej powszechna nazwa na tego typu inwestora to Angel inwestor. Anioł biznesu to najczęściej osoba prywatna. Poszukuje ona produktów, które obarczone są małym ryzykiem niepowodzenia. Bardzo często jest to również osoba, która posiada głęboką wiedzę merytoryczną na temat produktu lub usługi, w którą zamierza zainwestować nakłady finansowe. Anioł biznesu stanowi więc również wsparcie nie tylko finansowe, ale przede wszystki merytoryczne.
Młody przedsiębiorca pod opieką takiej osoby uniknie wiele błędów, które mogłyby skończyć się bankructwem. Anioł biznesu inwestuje w kilka wybranych firm, które najlepiej rokują. Jego główne źródło dochodu opiera się więc na drobnych zyskach, które generują młode przedsiębiorstwa. Dla niedoświadczonego przedsiębiorcy ogromną pomocą może okazać się również rozległa siatka kontaktów biznesowych, którą posiada inwestor tego rodzaju.
Dzięki niemu młoda firma może szybko zbudować rozległą bazę klientów, od podstaw stworzyć markę, czy negocjować lepsze warunki z kontrahentami. Businnes angle oprócz chęci zysku często kieruje się również potrzebą wdrożenie czegoś nowego, dlatego jego wsparcie jest dla młodego przedsiębiorcy niezwykle cenne.
Venture capital vs anioł biznesu – najważniejsze różnice
Pierwszą rzeczą, która dzieli obydwa typy inwestorów, to rozgłos. Aniołowie biznesu są najczęściej anonimowi. Nie zależy im na tym, aby każdy wiedział o wsparciu udzielanego młody firmom. W przypadku venture capital sytuacja jest zupełnie odwrotna.
Na stronie internetowej takiego inwestora znajdziemy port folio, w którym taka firma będzie podkreślać współpracę z wszystkimi firmami (zwłaszcza z tymi ,które osiągnęły sukces finansowy). Drugą różnicą między tymi dwoma rodzajami inwestorów jest źródło funduszy kapitałowych, z których czerpana jest pomoc dla młodych przedsiębiorców. W przypadku anioła biznesu są to środki prywatne.
Dlatego najczęściej od jego prywatnej decyzji zależy, czy konkretna firma otrzyma wsparcie. Drugi rodzaj inwestora pozyskuje środki na wsparcie nowych firm z funduszy, który najczęściej jest stworzony przez kilku inwestorów. W tym przypadku decyzja o wsparciu dla firmy podejmowana jest po dogłębnej analizie i oszacowaniu możliwych zysków.
Venture capital oraz anioł biznesu inwestują w firmy o różnych wielkościach i zasięgu działania. Angel inwestor inwestował będzie przede wszystkim w drobne firmy, których celem są rynki lokalne. Venture capital będzie natomiast skupiał się na pomocy firmom większym, które w planach mają dotarcie do zagranicznych odbiorców.