Co sprawia, że klienci porzucają koszyki?
Sklepy internetowe starają się za wszelką cenę walczyć z porzuconymi koszykami, traktując je jak niewykorzystaną szansę na udaną sprzedaż. Trudno rozwiązać problem porzuconych koszyków, nie znając jego przyczyn. Dlaczego klienci e-sklepów decydują się na taki krok? Motywacje są naprawdę zróżnicowane!
Uciążliwa ścieżka zakupowa
Wciąż wiele sklepów internetowych popełnia błąd, polegający na zbyt złożonej ścieżce zakupowej. Klienta, który wbrew pozorom nie jest do końca przekonany do finalizacji transakcji łatwo rozproszyć banerem komunikującym promocję lub innym klikalnym elementem na stronie. Ponadto, część klientów, zwłaszcza ta korzystająca z urządzeń mobilnych, nie toleruje konieczności rejestracji w e-sklepie, aby sfinalizować transakcję. Walcząc z porzuconymi koszykami, należy maksymalnie uprościć ten etap i unikać potencjalnych rozpraszaczy uwagi, jak również pozwolić klientom na zakupy bez rejestracji.
Brak preferowanych form dostawy towaru
W badaniu E-commerce w Polsce 2021 przygotowanym przez Gemius aż 56% respondentów stwierdziło, że do częstszego dokonywania zakupów przez internet skłoniłyby ich niższe koszty dostawy. Jednocześnie konsumenci mają swoje wyraźne preferencje dotyczące poszczególnych form dostawy towaru – a więc część transakcji nie zostaje sfinalizowana, kiedy okazuje się, że zamówienie towaru do paczkomatu, punktu partnerskiego czy inny, preferowany sposób otrzymania przesyłki nie jest dostępny.
Sklepom internetowym musi więc zależeć na różnorodności i obniżeniu kosztów. W tym kontekście jako dobre rozwiązanie prezentują się tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl. Ten Broker kurierski pozwala klientom biznesowym, czyli sklepom internetowym obniżyć ceny wysyłki i zaoferować konsumentom wszystkie popularne formy dostawy, w tym odgrywające szczególną rolę na polskim rynku, paczkomaty. Więcej na temat tego rozwiązania można przeczytać na stronie: https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/inpost.
Brak preferowanych form płatności
Na podobnej zasadzie internauci postrzegają dostępność poszczególnych form płatności. Według badania E-commerce w Polsce 2021 do najczęściej wybieranych form należą szybkie przelewy (70%) oraz BLIK (48%). Co ciekawe, 42% konsumentów wciąż chętnie korzysta z przelewów tradycyjnych, a niemal identyczną popularnością cieszą się płatności kartą i wysyłki za pobraniem. Prowadząc sklep internetowy, nie wolno lekceważyć tak pokaźnych grup klientów, ponieważ brak ulubionej formy płatności stanowi prostą drogę do porzucenia koszyka.
Pozostałe powody porzuconych koszyków
Trzy wspomniane przyczyny zdecydowanie nie wyczerpują tematu, ponieważ każdy konsument, porzucając koszyk, kieruje się swoją indywidualną motywacją. Brak finalizacji transakcji może wynikać także z:
- wysokiej ceny towaru łącznie z dostawą;
- problemów technicznych na stronie internetowej sklepu;
- niejasności regulaminu, szczególnie w kwestii zwrotu towaru;
- równoczesnego korzystania z konkurencyjnej oferty, która po podsumowaniu okazała się tańsza lub korzystniejsza z innego powodu.
Walkę z porzuconymi koszykami należy zacząć od poznania swoich klientów i wyeliminowania najbardziej oczywistych problemów. Być może poprawy wymaga strona sklepu internetowego z punktu widzenia user experience. Zdecydowanie warto dbać o szeroki wachlarz dostępnych wariantów płatności i dostawy, a także niskie ceny dostarczenia towaru. Aby dotrzeć do klientów po prostu niezdecydowanych, można spróbować rozmaitych form remarketingu.