Co musisz załatwić, kiedy zakładasz swoją firmę

Co musisz załatwić, kiedy zakładasz swoją firmę?

Założenie własnej firmy wcale nie jest takie proste i łatwe, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim trzeba liczyć się z tym, że konieczne będzie dopełnienie odpowiednich formalności, dzięki którym działalność zostanie uznana prawnie i będzie mogła funkcjonować legalnie. Co trzeba załatwić? Jakie dokumenty są potrzebne? Gdzie trzeba się zgłosić?

Jakie dokumenty potrzebne do założenia firmy?

Zakładanie firmy wiąże się z wieloma formalnościami dlatego, żeby nie być zaskoczonym, dobrze wiedzieć, co będzie potrzebne i jakie dokumenty trzeba przygotować, by formalnie zarejestrować swoją działalność. Po pierwsze konieczne jest złożenie wypełnionego wniosku CEIDG-1, uzyskanie numeru REGON, zarejestrowanie się w urzędzie skarbowym do celów VAT, wybranie formy opodatkowania, zarejestrowanie się w ZUS, zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy i Sanepidu oraz ustalenie formy rozliczeń firmy.

Czym jest wniosek CEIDG-1?

Wniosek CEIDG-1 jest bezwzględną podstawą, jeżeli chodzi o rejestrację działalności gospodarczej. To w nim określa się nazwę firmy, datę rozpoczęcia działalności, dane do ubezpieczenia, kody PKD, rodzaj prowadzonej działalności oraz konta bankowe firmy. Działa on także jako zgłoszenie płatnika w ZUS/KRUS, a także jako forma identyfikacji dla Urzędu Skarbowego.

Jak uzyskać numer REGON?

O tym, jak uzyskać REGON przeczytasz na Spotkajbiznes.pl, warto jednak wiedzieć, że musi to nastąpić nie później niż 14 dni od dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zajmuje się tym Urząd Statystyczny i następuje on właśnie na podstawie wniosku CEIDG-1. REGON to przede wszystkim indywidualny numer nadawany przedsiębiorcy, uwzględnia dane na temat firmy. Jest on potrzebny głównie do kontaktu z Urzędem Skarbowym i ZUS-em, ale wykorzystuje się go także na umowach z kontrahentami i występuje on na dokumentach firmowych.

Jak wygląda rejestracja w ZUS?

Podobnie jak w przypadku numeru REGON, rejestracja w ZUS także następuje na podstawie wniosku CEIDG-1. Mimo wszystko takiego zgłoszenia trzeba dokonać osobiście, zwłaszcza gdy chodzi o ubezpieczenie pracowników. Co ważne musi to nastąpić w terminie do 7 dni od momentu rozpoczęcia przez nich pracy. W tym celu trzeba oczywiście wypełnić potrzebne formularze w tym ZUS ZFA, ZUS ZUA, ZUS ZZA.

Urząd skarbowy i rejestracja VAT

Aby firma mogła działać, konieczne jest także zgłoszenie się do Urzędu Skarbowego, w celu ustalenia podatku od towarów i usług. I tutaj następuje to w oparciu o wniosek CEIDG-1, w którym wybiera się formę opodatkowania. Jeżeli zamierza się być płatnikiem podatku VAT, konieczne będzie także złożenie druku VAT-R. Urząd Skarbowy nadaje także numer NIP, który jest indywidualnym identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorcy. Można być oczywiście zwolnionym z płacenia podatku VAT, ale należy wykazać, że przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy 200 tys. zł.

Kiedy zgłosić się do Państwowej Inspekcji Pracy i Sanepidu?

Przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia wniosku w Państwowej Inspekcji Pracy w momencie, gdy planuje on zatrudnić pracowników. Należy dokonać zgłoszenia w ciągu 14 dni i dotyczy to przede wszystkim firm działających w branżach spożywczych, przy usługach gastronomicznych, hotelarskich, fryzjerskich, kosmetycznych i gabinetach medycznych. Inspektor sanitarny musi dokonać sprawdzenia warunków pracy i wydać opinię, czy przedsiębiorca spełnia wszystkie potrzebne normy.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij