Co musisz załatwić, kiedy zakładasz swoją firmę?
Założenie własnej firmy wcale nie jest takie proste i łatwe, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim trzeba liczyć się z tym, że konieczne będzie dopełnienie odpowiednich formalności, dzięki którym działalność zostanie uznana prawnie i będzie mogła funkcjonować legalnie. Co trzeba załatwić? Jakie dokumenty są potrzebne? Gdzie trzeba się zgłosić?
Jakie dokumenty potrzebne do założenia firmy?
Zakładanie firmy wiąże się z wieloma formalnościami dlatego, żeby nie być zaskoczonym, dobrze wiedzieć, co będzie potrzebne i jakie dokumenty trzeba przygotować, by formalnie zarejestrować swoją działalność. Po pierwsze konieczne jest złożenie wypełnionego wniosku CEIDG-1, uzyskanie numeru REGON, zarejestrowanie się w urzędzie skarbowym do celów VAT, wybranie formy opodatkowania, zarejestrowanie się w ZUS, zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy i Sanepidu oraz ustalenie formy rozliczeń firmy.
Czym jest wniosek CEIDG-1?
Wniosek CEIDG-1 jest bezwzględną podstawą, jeżeli chodzi o rejestrację działalności gospodarczej. To w nim określa się nazwę firmy, datę rozpoczęcia działalności, dane do ubezpieczenia, kody PKD, rodzaj prowadzonej działalności oraz konta bankowe firmy. Działa on także jako zgłoszenie płatnika w ZUS/KRUS, a także jako forma identyfikacji dla Urzędu Skarbowego.
Jak uzyskać numer REGON?
O tym, jak uzyskać REGON przeczytasz na Spotkajbiznes.pl, warto jednak wiedzieć, że musi to nastąpić nie później niż 14 dni od dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zajmuje się tym Urząd Statystyczny i następuje on właśnie na podstawie wniosku CEIDG-1. REGON to przede wszystkim indywidualny numer nadawany przedsiębiorcy, uwzględnia dane na temat firmy. Jest on potrzebny głównie do kontaktu z Urzędem Skarbowym i ZUS-em, ale wykorzystuje się go także na umowach z kontrahentami i występuje on na dokumentach firmowych.
Jak wygląda rejestracja w ZUS?
Podobnie jak w przypadku numeru REGON, rejestracja w ZUS także następuje na podstawie wniosku CEIDG-1. Mimo wszystko takiego zgłoszenia trzeba dokonać osobiście, zwłaszcza gdy chodzi o ubezpieczenie pracowników. Co ważne musi to nastąpić w terminie do 7 dni od momentu rozpoczęcia przez nich pracy. W tym celu trzeba oczywiście wypełnić potrzebne formularze w tym ZUS ZFA, ZUS ZUA, ZUS ZZA.
Urząd skarbowy i rejestracja VAT
Aby firma mogła działać, konieczne jest także zgłoszenie się do Urzędu Skarbowego, w celu ustalenia podatku od towarów i usług. I tutaj następuje to w oparciu o wniosek CEIDG-1, w którym wybiera się formę opodatkowania. Jeżeli zamierza się być płatnikiem podatku VAT, konieczne będzie także złożenie druku VAT-R. Urząd Skarbowy nadaje także numer NIP, który jest indywidualnym identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorcy. Można być oczywiście zwolnionym z płacenia podatku VAT, ale należy wykazać, że przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy 200 tys. zł.
Kiedy zgłosić się do Państwowej Inspekcji Pracy i Sanepidu?
Przedsiębiorca jest zobowiązany do złożenia wniosku w Państwowej Inspekcji Pracy w momencie, gdy planuje on zatrudnić pracowników. Należy dokonać zgłoszenia w ciągu 14 dni i dotyczy to przede wszystkim firm działających w branżach spożywczych, przy usługach gastronomicznych, hotelarskich, fryzjerskich, kosmetycznych i gabinetach medycznych. Inspektor sanitarny musi dokonać sprawdzenia warunków pracy i wydać opinię, czy przedsiębiorca spełnia wszystkie potrzebne normy.