Identyfikacja wizualna jest podstawowym narzędziem służącym do kreowania wizerunku marki. Za jego pomocą określić można ogół działań i symboli, które stosowane są w celu uzyskania spójnej oraz wyróżniającej się identyfikacji rynkowej. W ten sposób wokół marki budowane są konkretne skojarzenia i oczekiwania, dzięki czemu oferowane w jej ramach produkty i usługi stają się bardziej popularne.

Główne elementy identyfikacji wizualnej

Do najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej należy nazwa firmy oraz reprezentujące ją logo, ponieważ są one najczęściej i najszybciej zapamiętywalne przez klientów. Nazwa marki powinna nawiązywać do działalności firmy i być prosta w odbiorze, a także wyróżniać się na tle konkurencji. Może zawierać elementy abstrakcyjne lub uwzględniać nazwiska właścicieli firmy. Tworzenie nazwy powinno opierać się dokładnych analizach przeprowadzonych wewnątrz firmy oraz w jej otoczeniu. Po wybraniu nazwa nie powinna już podlegać żadnym zmianom, z wyjątkiem nastąpienia procesu rebrandingu.

Bezbłędnej identyfikacji wizualnej marki pomóc może również logo. Jest to znak graficzny, który może przedstawiać charakterystyczny symbol lub nazwę firmy w odpowiednio rozpoznawalnym kroju czcionki. Logo musi być nieodłącznie powiązane z nazwą, dzięki czemu klienci będą w stanie identyfikować obydwa te elementy jako wspólne. Nazwa i logo muszą utrwalać pozycję marki, a tym samym budzić pozytywne emocje u konsumentów. Takie doświadczenia związane z firmą kojarzone będą przez nich właśnie za pomocą loga. Do najlepiej zapamiętywalnych znaków graficznych należą takie, które są proste i czytelne.

Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej

Do innych części budujących identyfikację wizualną marki należą np. kolory firmowe. Wpływają one na jej odbiór, a także wyróżniają ją na tle konkurencji oraz określają jej charakter. Odpowiednio dobrana kolorystyka nie tylko ożywia identyfikację firmy, ale jest również bardzo mocno oddziałującym elementem percepcyjnym, który wpływa na świadomość klientów. Podobnie działają typografie firmowe, ponieważ stosowanie odpowiedniego kroju pisma we wszystkich materiałach reklamowych związanych z działalnością firmy pozwala lepiej wykształcić jej tożsamość.

Jeżeli kolorystyka i typografia używane są konsekwentnie, jednoznacznie wpływają na skojarzenia z marką. Znaczenie ma również wybrany krój czcionki, który może w zależności od strategii marketingowej nadać materiałom nowoczesnego lub tradycyjnego wyglądu. Inne elementy identyfikujące wizualnie markę to np. druki firmowe. Zaliczyć można do nich wzory dokumentów, papier firmowy, wizytówki czy koperty i teczki. Podobnie jak kolorystyka i typografia, wszystkie druki powinny być spójne z pozostałymi częściami identyfikacji wizualnej firmy. Na drukach firmowych zawsze powinien znajdować się określony układ graficzny, w którego skład wchodzi nazwa firmy oraz logo, a także inne dane niezbędne do identyfikacji przedsiębiorstwa.

Etapy tworzenia identyfikacji wizualnej

Pierwszym etapem tworzenia identyfikacji wizualnej firmy jest rozplanowanie dokładnego projektu. Jest do zadanie bardzo kompleksowe, dlatego jego wykonanie bardzo często powierzane jest specjalistom i zewnętrznym agencjom. Po przygotowaniu i zaakceptowaniu projektu, należy zgodnie z ustalonym harmonogramem rozpocząć jego realizację. W zależności od stopnia skomplikowania oraz ilości zaangażowanych środków, wdrożenie systemu może łącznie potrwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Na tym etapie bardzo istotnym elementem procesu jest również księga standardów CI, czyli Corporate Identity, Pozwala ona na zachowanie spójności całego systemu identyfikacji wizualnej, a także zawiera zasady stosowania poszczególnych elementów. Dzięki temu można określić, jak i kiedy powinny być one wykorzystane, a także jakiej powinny być wielkości. Dotyczy to nawet szczegółów, takich jak np. odległość loga od innych zadrukowanych obszarów. Końcowym etapem tworzenia identyfikacji jest produkcja materiałów firmowych, która musi przebiegać zgodnie z zasadami i schematami zawartymi w księdze CI.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułRaport SEO 2016 – liderzy swoich branż
Następny artykułAdwords – czy to rozwiązanie ma jakieś wady?
MarketingPortal.pl to portal skierowany do wszystkich internautów interesujących się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. W serwisie znajdziemy specjalistyczne artykuły pisane przez ekspertów z różnych dziedzin reklamy internetowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ