Proporcje między tradycyjnym handlem stacjonarnym, a tym prowadzonym w Internecie stale zmieniają się. Można powiedzieć, że sprzedaż przenosi się do sieci. Już początkiem 2013 roku media informowały o zagrożeniu upadłością dużej brytyjskiej sieci sklepów muzycznych, a jako przyczynę podawano konkurencję ze strony podmiotów zajmujących się sprzedażą online.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Aurora Creation

Jest to w pełni zrozumiałe, biorąc pod uwagę ciągle rosnącą aktywność konsumentów w sieci, polegającą na poszukiwaniu informacji, porównywaniu poszczególnych ofert, a także składaniu zamówień bezpośrednio przez aplikację na smartfonie lub tablecie. Wydaje się, że nie ma obecnie lepszego interesu niż prowadzenie sklepu internetowego. Żeby zacząć, trzeba jedynie znaleźć odpowiedź na kilka podstawowych pytań.

Jaką platformę wybrać?

W sieci nietrudno znaleźć gotowe, darmowe projekty oprogramowania służącego do prowadzenia sklepu internetowego, udostępniane na licencji Open Software License. Jednym z przykładów jest platforma Magento. Opublikowana została ona w 2008 roku, jednak od tego czasu pojawiło się kilkanaście dużych aktualizacji oraz na bieżąco udostępniane są mniejsze uaktualnienia, związane między innymi z bezpieczeństwem danych czy szybkością działania serwisu.

Pozwala to użytkownikom być cały czas na bieżąco w zakresie standardów panujących w sieci. Jest to tylko jedna z licznych zalet tego oprogramowania. Prawdopodobnie dlatego, wg danych z sierpnia 2015, około 10% wszystkich sklepów internetowych działa w oparciu o Magento.

Posiada ono również wewnętrzny system wsparcia pozycjonowania (SEO). Nie jest to częste udogodnienie, jeżeli wziąć pod uwagę inne dostępne darmowo skrypty sklepów internetowych. Dodatkowymi atutami tej platformy są: mnogość dostępnych analiz i raportów oraz możliwość szerokiego zarządzania produktami, jak np. wybieranie osobnych szablonów dla pojedynczych produktów.

Rozbudowanej strukturze narzędzia towarzyszy również wiele dodatkowych rozszerzeń, dostępnych w sieci. Tutaj należy zaznaczyć, że choć platforma Magento jest bezpłatna, to część wtyczek i dodatków jest płatna.

Łatwość obsługi i wsparcie społeczności

Naturalnym jest, że prowadząc sklep internetowy, trzeba od czasu do czasu skorzystać z pomocy programisty. Takie sytuacje należą jednak do rzadkości, jeżeli wybierze się opisywaną tutaj platformę. Jest to możliwe dlatego, że w sieci działa bardzo szeroka społeczność dzieląca się swoimi doświadczeniami w pracy z owym oprogramowaniem.

W razie wątpliwości co do wprowadzenia określonych zmian w konfiguracji sklepu, warto odwiedzić forum internetowe i wprost przedstawić swoje rozterki. Sytuacja będzie przedstawiać się jeszcze lepiej, jeżeli użyje się języka angielskiego. Społeczność anglojęzyczna wspierająca Magento jest, co zrozumiałe, szersza niż grono użytkowników z rodzimego zakątka sieci. Zanim jednak jakakolwiek pomoc będzie potrzebna, może minąć sporo czasu, bowiem platforma ta uważana jest za jedną z najłatwiejszych w obsłudze.

Możliwe jest stworzenie i skonfigurowanie prostego sklepu internetowego choćby w jeden dzień. W razie potrzeby, żeby być całkowicie pewnym swoich decyzji, warto skorzystać z profesjonalnej firmy zajmującej się wdrażaniem platformy.

Niewielki koszt takiej usługi jest ze znaczną nadwyżką rekompensowany przez fakt, że platforma Magento jest darmowa. Znacznie bardziej kosztowne są dedykowane platformy, w przypadku których bardzo często trzeba korzystać z pomocy dystrybutora wiele czasu po zakupie, by dostosować sklep do nowych potrzeb i wyzwań.

Najwygodniejszy dla administratora sklep internetowy?

Na koniec warto wspomnieć o kilku innych zaletach opisywanego oprogramowania. Sprzedawca ma między innymi możliwość wprowadzania promocji, co przy wielu produktach dostępnych w sklepie jest bardziej wygodne niż pojedyncze modyfikowanie cen produktów. Przy setkach, bądź tysiącach artykułów byłoby to wręcz niewykonalne. W Magento klienci sklepu posiadają oczywiście swoje konta.

Jest to ważne, bowiem dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że wrócą oni do tego samego sklepu – złożenie każdego kolejnego zamówienia będzie znacznie szybsze. Nie pozostaje wówczas nic innego, niż dostarczanie im kolejnych artykułów i grup produktów, by coraz częściej robili zakupy, powiększając tym samym zysk właściciela sklepu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ