Czasy, gdy samo stworzenie strony WWW danej firmy wystarczyło, by dotrzeć do odbiorców, mamy dawno za sobą. Dziś – odbiorca, żeby chcieć podjąć jakąkolwiek interakcję z firmą, musi na jej stronie przede wszystkim czuć się dobrze i.. doświadczać. Czego konkretnie? Wyjaśniamy.

Co to jest User Experience?

Doświadczenie użytkownika (w skrócie UX) to nic innego, jak reakcja danej osoby na kontakt z określonym systemem. Może nim być strona internetowa, aplikacja, oprogramowanie. Specjaliści od UXbadają, w jaki sposób użytkownicy wykorzystują system, czy są zadowoleni z jego intuicyjności, możliwości użytkowania, jak postrzegają jego wartość , itd. Sprawdzają także, czy np. proces dokonywania zakupów w sklepie internetowym przebiega w prosty sposób i czy użytkownik czerpie z niego satysfakcję. „UX to jest stosunkowo nowy termin, którego autorem jest dr Donald Norman. Uważa on, że decyzje projektowe powinny być podejmowane w oparciu o potrzeby i pragnienia użytkowników, z czym trudno się nie zgodzić, biorąc pod uwagę ogromną ofertę, w której odbiorca może dziś dowolnie wybierać”– mówi Piotr Kujawa z WebDesign Solutions.

Dlaczego UX jest ważne?

Użytkownicy Internetu mają do niego dostęp na coraz więcej sposobów: z poziomu komputera stacjonarnego, laptopa, urządzeń mobilnych, na różnych przeglądarkach. Ta mnogość sprawia, że użytkownik w kontakcie np. ze sklepem internetowym, który nie spełnia jego oczekiwań, w sekundę zmienia go na inny. Jeśli więc dana witryna ma być przyjazna dla użytkowników i dostępna w różnych kombinacjach (urządzenie, przeglądarka, typ połączenia) bez utraty jakości i UX – musi być zaprojektowany w przemyślany sposób. Nie bez kozery strony, które konsekwentnie zdobywają wyróżnienia w branży, są po prostu przyjemne w użyciu i działają bez zarzutu zarówno na monitorze komputera, jak i ekranie telefonu.

UE

Jak stworzyć stronę spod znaku UX?

Nie ma sposobu na takie projektowanie stron internetowych, by spełniały wymogi UX dla wszystkich użytkowników. Jako istoty ludzkie różnimy się między sobą i to, co pozytywnie wpływa na jedną osobę, nie musi identycznie zadziałać na inną. „Najlepsze, co możemy zrobić, to projektować w oparciu o wywołanie określonych emocji, na które stawia dana firma, promować określony sposób komunikacji na linii marka – odbiorca, badać zachowania targetu i jego upodobania” – wyjaśnia Piotr Kujawa.

Przy tworzeniu stron, które mają zapewniać użytkownikom określone doświadczenia, warto pamiętać o kilku elementach. Wśród nich powinna się znaleźć psychologiczna wiedza na temat zachowań użytkowników danego systemu (np. klientów sklepów internetowych, użytkowników aplikacji, itd.). To pozwoli określić kierunek projektowania tak, by finalny produkt spełniał oczekiwania odbiorów. Kolejna rzecz to wiedza na temat targetu. Im lepiej znane są jego upodobania, zwyczaje, zachowania w sieci, tym łatwiej zaprojektować system, który będzie pozytywnie odbierany. Pomocne mogą się okazać także narzędzia badające zachowanie użytkowników w witrynie, przeprowadzenie testów, a finalnie wdrożenie najlepszych rozwiązań.

Mimo że nie ma wzoru na stworzenie idealnej strony w oparciu o UX, to poświęcając uwagę samemu odbiorcy, określeniu jego upodobań i preferencji, można zbliżyć się do ideału, a na pewno wyróżnić na tle konkurencji.

Źródło: materiały prasowe WebDesign Solutions

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPozycjonowanie strony: White Hat i Black Hat
Następny artykułKomandor uwodzi funkcjonalnością

MarketingPortal.pl to portal skierowany do wszystkich internautów interesujących się szeroko rozumianym marketingiem internetowym. W serwisie znajdziemy specjalistyczne artykuły pisane przez ekspertów z różnych dziedzin reklamy internetowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ